ده‌ها شخصیت بین‌المللی خواستار تحریم تسلیحاتی اسرائیل شدند

ده‌ها شخصیت سیاسی و علمی بین‌المللی در نامه‌ای که در روزنامه بریتانیایی گاردین به چاپ رسیده خواستار تحریم تسلیحاتی اسرائیل شدند.

56D46A5B-65E4-419F-BBE3-6C7C3BAA4138_w640_r1_s_cx0_cy12_cw0 (1) 56D46A5B-65E4-419F-BBE3-6C7C3BAA4138_w640_r1_s_cx0_cy12_cw0 DE63921E-26A3-4791-BCFF-EF590AC89487_cx0_cy8_cw0_w748_r1_s (1)

۶۴ شخصیت بین‌المللی از جمله هفت برنده جایزه صلح نوبل، با انتشار بیانیه ای که در روزنامه بریتانیایی گاردین چاپ شده، از مجامع جهانی خواستار تحریم تسلیحاتی اسرائیل به دلیل «جنایت جنگی و احتمال ارتکاب جنایت علیه بشریت» در غزه شدند.

در بخش‌هایی از این نامه آمده است: «بار دیگر اسرائیل در یک تجاوز نظامی غیرقانونی و اقدامی غیر انسانی، ملت دربند فلسطین به خصوص فلسطینی‌های نوار محاصره شده غزه را زیر حملات نظامی خود قرار داده است. ارتکاب این حملات فاجعه‌بار و برخورداری از مصونیت، از رابطه اسرائیل با شرکت‌های بزرگ تسلیحاتی و حکومت‌های همدستشان در سرتاسر دنیا نشات می‌گیرد.»

امضاکنندگان در بخش دیگری از نامه گفته‌اند: «فناوری پیشرفته نظامی اسرائیل به بسیاری از کشورهای دنیا صادر می‌شود. معاملات تسلیحاتی و برنامه‌ای تحقیقاتی نظامی مشترک، به اسرائیل گستاخی نقض قوانین بین‌المللی را می‌دهد. این ارتباطات زمینه‌ساز اشغال، ضمیمه‌سازی و نقض سازمان یافته حقوق فلسطینی‌ها شده است.»

در پایان، نویسندگان خواسته خود را از مجامع جهانی به این تریتب طرح کرده‌اند: «ما از سازمان ملل متحد و تمام کشورهای دنیا می‌خواهیم تا با برداشتن گام‌های فوری مقدمات یک اقدام قانونی الزام‌آور و همه‌جانبه برای تحریم تسلیحاتی اسرائیل را فراهم کنند، مشابه اقدامی که سال‌ها پیش علیه دولت نژاد‌پرست آفریقای جنوبی اعمال شد.»

اسقف دزموند توتو برنده جایزه صلح نوبل و یکی از چهره‌های شاخص مبارزه با رژیم نژادپرست آفریقای جنوبی که ازامضا کنندگان این نامه است رفتار پلیس اسرائیل با فلسطینی‌ها را با رفتار پلیس آفریقای جنوبی دوره نژادپرستی مقایسه کرده است.

سایر برندگان جایزه صلح نوبل امضا کننده این نامه عبارتند از بتی ویلیامز از ایرلند، فدریکو مایر زاراگوسا اهل اسپانیا، جودی ویلیامز از آمریکا، آدولفو پرز اسکویول اهل آژانتین، میرید مک گوایر ایرلندی و ریگوبرتو منچو از گواتمالا هستند. نام دو شخصیت علمی اسرائیلی و کن لوچ فیلمساز بریتانیایی نیز در میان امضا‌کنندگان نامه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *