تهدید شورای نگهبان به رد صلاحیت برخی از اعضای فعلی مجلس خبرگان

در حالی که یک سال و نیم به انتخابات مجلس خبرگان در ایران مانده است یکی از فقهای شورای نگهبان خاطرنشان ساخت که برخی اعضای فعلی مجلس خبرگان در انتخابات آینده تایید صلاحیت نخواهند شد.

2F9CE952-D028-47AB-A3A8-37DF87EEA349_cx0_cy5_cw0_mw1024_s_n

آیت‌الله محمد مومن در گفت‌وگو با هفته‌نامه ۹ دی اظهار داشت: «وقتی آدم نابابی هست، جلوی او می‌ایستیم. یک کسی را از این‌هایی که هنوز هم عضو مجلس خبرگان است، آقایان اعضاء خبرگان تصمیم گرفتند کنارش بگذارند. ممکن است ما هم اگر این دفعه بخواهد او عضو شود جلوی او بایستیم.»

به نظر می‌رسد که این اشاره عضو فقهای شورای نگهبان متوجه آیت‌الله محمدعلی دستغیب، از مراجع تقلید و نماینده استان فارس در مجلس خبرگان رهبری، است، چهره‌ای که به خاطر حمایت‌هایش از جنبش اعتراضی سال ۱۳۸۸ ایران و رهبران آن، میرحسین موسوی و مهدی کروبی، با برخورد شدید محافظه‌کاران مواجه شد که از جمله آنها هجوم چند باره نیروهای موسوم به لباس شخصی‌ها به مسجد قبا در شیراز است، مسجدی که آقای دستغیب امام جماعت آن است.

در این میان تعدادی از اعضای مجلس خبرگان نیز خواستار اخراج آیت‌الله دستغیب از این مجلس شدند که برخی رسانه‌های منسوب به محافظه‌کاران نوشتند که آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، با این اقدام مخالفت کرده است.

با وجود این، آقای دستغیب در سال‌های اخیر در نشست‌های خبرگان شرکت نکرده است که در توضیح آن با اشاره به برخوردهایی که با او و حامیانش صورت گرفته، گفته است که دیگر در این باره احساس تکلیف نمی‌کند.

آیت‌الله محمد مومن نسبت به کاندیداتوری احتمالی آقای دستغیب برای انتخابات آینده هشدار داده و به طور تلویحی گفته که او شرط «انقلابی بودن» را دارا نیست.

این عضو فقهای شورای نگهبان همچنین درباره عدم حضور آیت‌الله دستغیب در نشست‌های خبرگان اظهار داشت: «جوری شده که خودش خجالت می‌کشد بیاید… شاید هم دعوتش نکرده باشند. اگر آقای [محمد] یزدی مسئول دبیرخانه خبرگان رهبری باشد، ممکن است او را دعوت نکرده باشد.»

خزعلی: كسي كه فتنه‌گران به دنبال او هستند رئیس خبرگان نمی‌شود

در همین راستا روزنامه جوان، منسوب به سپاه پاسداران، گفت‌وگویی با آیت‌الله ابوالقاسم خزعلی، عضو پیشین شورای نگهبان و از روحانیون تندرو انجام داده که وی تلویحا گفته است محافظه‌کاران مقابل ریاست احتمالی آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی در مجلس خبرگان خواهند ایستاد.

آقای خزعلی اظهار داشت: «دشمن درباره اين مجلس، در مقام فتنه‌انگيزی است. يكي از علل فتنه‌انگيزی زودهنگام اينها اين است كه الان جناب آيت‌الله مهدوی كنی، ریيس خبرگان بيمارند…در چنين شرايطي كسی كه نايب ریيس خبرگان هست، بايد رياست داشته باشد و ديگران و مخصوصا كسی كه فتنه‌گران به او تمايل دارند، نمیتواند رياست را بگيرد.»

محافظه‌کاران نزدیک به حکومت ایران از موضع و نقش اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو مجلس خبرگان در اعتراض‌های سال ۱۳۸۸ به شدت انتقاد کرده و مهدی هاشمی، فرزند وی، را از فتنه‌گران اصلی حوادث آن سال می‌دانند.

آقای هاشمی همان سال در خطبه‌های نماز جمعه تهران خواستار آزادی زندانیان جنبش سبز و باز شدن فضای سیاسی کشور شد.

اکنون آیت‌الله خزعلی با اشاره به مواضع آقای هاشمی و گمانه‌زنی‌ها درباره آینده ریاست مجلس خبرگان می‌گوید: «كسي كه فتنه‌گران به دنبال او هستند، ليبرال شده است، با دشمنان نظام و رهبری همدست شده است. در چنين شرايطی اگر هم بيايد، نمی‌تواند مجلس خبرگان را با شرايط كنونی آن اداره كند.»

به گفته وی، «اشخاص پخته‌ای در خبرگان هستند كه اساساً به او [هاشمی رفسنجانی] نظر منفی دارند [از جمله] آقای مصباح، آقای جنتي و ديگران که به وظيفه شرعي و قانوني خود عمل خواهند كرد. مگر اين كه خدای ناكرده همه اين‌ها از بين بروند… و این آقای جنتی بود كه كانديداتوری همين شخص را براي رياست جمهوری رد كرد و گفت که ايشان شرايط لازم را ندارد».

اکبر هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست جمهوری پارسال ایران رد صلاحیت شد، اما در نهایت حسن روحانی، کاندیدای مورد حمایت او و محمد خاتمی در انتخابات پیروز شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *