آمارهای متناقض دولت روحانی درباره پایان پروژه‌های نیمه تمام

در حالی‌که معاون اجرایی رییس جمهوری ایران پیشتر زمان لازم برای اتمام ۷۵ هزار پروژه‌ نیمه تمام در ایران را ۲۴ سال اعلام کرده بود، معاون پارلمانی حسن روحانی می‌گوید که اتمام این پروژه‌ها بیش از ۴۰ سال زمان می‌برد.

F0A0E400-F0EC-414F-AE44-933247836D29_w640_r1_s

به گزارش خبرگزاری ایرنا، مجید انصاری روز جمعه ۱۴ شهریور گفت: «از جمله مشکلاتی که اکنون با آن مواجهیم کثرت طرح‌هایی است که از سال‌های گذشته در کشور آغاز شده و اتمام همه آن‌ها ممکن است ده‌ها سال طول بکشد و تصویب‌شان فرا‌تر از بودجه کشور بوده است».

معاون پارلمانی رییس جمهوری ایران افزود: «بیش از ۷۵ هزار طرح و پروژه نیمه تمام روی دست دولت تدبیر و امید مانده و براساس پیش بینی‌ها بیش از ۴۰ سال برای اتمام آن‌ها وقت لازم است».

این در حالی است که محمد شریعتمداری، معاون اجرایی رییس جمهوری ایران، روز چهارم شهریور گفته بود که برای اتمام ۷۵ هزار طرح و پروژه نیمه تمام به چهار میلیون و ۱۷۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است و حدود ۲۴ سال طول می‌کشد که این طرح‌ها و پروژه‌ها به اتمام برسد.

به گفته آقای انصاری، دولت گذشته تنها ۲۳ هزار میلیارد تومان به وزارت نیرو بدهکار است و این بدهکاری باعث شده تا بسیاری از پیمانکاران در زندان به سر ببرند.

محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت حسن روحانی، روز هفتم شهریور از وجود بیش از ۲۹۰۰ پروژه ناتمام خبر داده بود.

برخی از نمایندگان مجلس و رسانه‌های ایران در سال‌های پایانی دولت محمود احمدی‌نژاد، بار‌ها از «افتتاح بدون برنامه پروژه‌های عمرانی و ناتمام ماندن آن‌ها» انتقاد کرده بودند.

بر اساس گزارش‌ها، بخش عمده‌ای از این پروژه‌ها در سفرهای استانی دولت آقای احمدی‌نژاد کلنگ زده شدند.

خبرگزاری مهر ۱۰ ماه پیش از پایان کار دولت آقای احمدی‌نژاد، در گزارشی خبر داد که ۷۲ درصد پروژه‌های عمرانی آغاز شده در دولت‌های نهم و دهم «ناتمام» مانده و اتمام این پروژه‌ها، نیاز به ۶۰هزار میلیارد تومان بودجه جدید دارد.

این درحالی است که محمود احمدی‌نژاد در ابتدای ریاست جمهوری خود بر اتمام پروژه‌های نیمه تمام دولت‌های گذشته تاکید کرده بود.

معاون پارلمانی رییس‌جمهوری ایران همچنین خبر داد که در راستای خصوصی‌سازی، شش درصد از مجموع واگذاری‌های دولت به بخش خصوصی و بقیه به دلیل بدهی دولت به بخش‌های شبه دولتی مانند شرکت‌ها و بیمه‌ها واگذار شده است.

آقای انصاری با بیان اینکه دولت به صندوق‌های بیمه بدهی فراوانی دارد، افزود: «دولت بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان به بانک مرکزی، و بانک‌ها هم بیش از ۸۰ میلیارد تومان به بانک مرکزی بابت مسکن مهر بدهکارند».

تقی نوربخش، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، خرداد ماه از بدهی ۶۰ هزار میلیارد تومانی دولت به این سازمان خبر داده بود.

مجید انصاری در بخش دیگری از سخنان خود همچنین خبر داد که در دولت قبل سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر «خارج از ضوابط قانونی» استخدام و وارد بدنه دولت شده‌اند.

سخنان وی در حالی است که پیش از این مقامات دولت آقای روحانی، دولت آقای احمدی‌نژاد را به «استخدام بدون ضابطه ۴۵۰ هزار نفر» متهم کرده بودند.

پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی، آمارهای مختلفی از وضعیت نامناسب اقتصادی در دولت محمود احمدی‌نژاد منتشر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *