کاهش سی درصدی مصرف مواد غذایی ایرانیان طی ده سال

بنا بر آمار بانک مرکزی متوسط مصرف سالانه اقلام خوراکی ایرانیان طی ۱۰ سال گذشته ۳۰ درصد کم شده است. مصرف اقلام خوراکی و آشامیدنی خانوارها در سال ۸۲ حدود ۱۳۹۲ کیلوگرم بوده که این رقم در سال ۹۱ به ۹۸۱ کیلوگرم رسیده است.

0,,16116975_303,00

بنا بر آمار بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، متوسط مقدار مصرف سالانه اقلام خوراکی و آشامیدنی خانوار ایرانیان طی ۱۰ سال گذشته ۳۰ درصد کم شده است. به گزارش روزنامه “شرق” این واقعیت جامعه‌ای است که مسئولان در سال‌های قبل بر بهتر شدن شرایط رفاه خانوار با توزیع یارانه نقدی تاکید داشته‌اند.

شرق می‌نویسد، کوچک‌ترشدن سبد غذایی خانوار در ایران و میزان فشار اقتصادی واردشده به آحاد مردم در طول سال‌های گذشته، درآمار بانک مرکزی قابل مشاهده است: «وقتی خوراک خانوارکم می‌شود، یعنی توان خرید آن‌ها کاهش یافته و سبد غذای آنها کوچک‌تر شده است.»

طی این دوره ده ساله مصرف نان، “قوت غالب مردم ایران” که نسبت به باقی اقلام غذایی ارزان‌ترین برآورد می‌شود، ۳۷ درصد کاهش یافته است. به غیر از نان، تمام اقلام‌اساسی یعنی گوشت قرمز، نان، برنج، روغن و تخم‌مرغ نیز بین ۲۷ تا ۳۷ درصد کاهش مصرف داشته‌اند. نکته جالب آن‌که مصرف شیر که ماده غذایی بدون جایگزین خوانده می‌شود؛ طی این مدت ۳۱ درصد کمتر شده است.

در طول ۱۰ سال یعنی از سال ۸۲ تا سال ۹۱، هزینه تامین خوراک، پوشاک و مسکن به عنوان نیازهای اولیه خانوار، بیش از ۳۶۵ درصد افزایش داشته و به عبارت دیگر مخارج خانوار چهاربرابر شده است.

این در حالی است که در این مدت دستمزد تعیین‌شده تنها ۲۵۰ درصد افزایش یافته که رقمی بسیار پایین‌تر از تورم نیازهای اولیه خانوار است.

هزینه خوراکی و آشامیدنی سالانه هر خانوارایرانی در سال ۸۲ برابر با یک‌ میلیون ‌و ۲۷۱ هزارتومان بوده و این رقم در سال ۹۱ به پنج‌میلیون ‌و ۶۸۳ هزارتومان افزایش یافته است که رشد ۳۴۷ درصدی را نشان می‌دهد. به عبارت ساده‌تر هر خانوار فقط برای تامین غذای خود باید ۴۷۳ هزارتومان در ماه هزینه کند که این رقم ۷۷ درصد از حداقل دستمزد خالص کارگران در سال ۹۳ است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *