«عبدالله عبدالله» و «اشرف‌غنی» توافق کردند

سر انجام کاندیداهای انتخابات افغانستان روی ایجاد دولت وحدت ملی، چگونگی اعلام نتایج و تشکیل کابینه دولت وحدت ملی توافق کرده و قرار است امروز توافق‎نامه‎ای را نیز امضا کنند. 

5050319c2b831bb1697ec0f52abb56b6

به گزارش فارس، «عبدالله عبدالله» و «اشرف‎غنی احمدزی» کاندیداهای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان توافق کردند تا دولت وحدت ملی ایجاد کرده و امروز (یکشنبه) با حضور رئیس جمهور، نماینده سازمان ملل متحد در کابل و بزرگان ملی و جهادی این کشور توافق‎نامه‎ای این دولت را با هم امضا کنند. 
بر اساس گزارش‎ها، کاندیداهای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان روزگذشته (شنبه) در کابل با هم دیدار کرده و این توافق‎ها نیز نتیجه این نشست‎ آن‎ها است. 
«محمد خان» معاون اول تیم «اصلاحات و همگرایی» به رهبری عبدالله روزگذشته اعلام کرد که قرار است هر 2 کاندیدا با هم دیدار کنند و امیدواری‎های نیز وجود دارد تا هر 2 تیم انتخابات به توافق نهایی دست یابند. 
پس از آن، حوالی ساعت 9 شب گذشته سخنگویان تیم‎های انتخاباتی اعلام کردند که کاندیداهای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور به توافق نهایی رسیدند. 
آن‎ها همچنین اعلام کردند که پس از این توافق، کاندیداها با حضور «حامد کرزی» رئیس جمهور کنونی افغانستان و «یان کوبیش» نماینده سازمان ملل متحد در کابل امروز (یکشنبه) توافق‎نامه‎ای 4 صفحه‎ای را امضا خواهند کرد. 
بر اساس اطلاع خبرنگار فارس در کابل، در ماده اول این توافق‎نامه آمده است که رئیس جمهور افغانستان در مراسم تحلیفش سمت ریاست اجرایی را ایجاد کرده و کاندیدای دوم این انتخابات در آن سمت گماشته خواهد شد. 
در ماده دوم این توافق‎نامه ذکر شده است که پس از برگزاری انتخابات شوراهای ولسوالی/ شهرستان‎ها (لوی جرگه) نشست نمایندگان و بزرگان برگزار شده و در آن رئیس شورای اجرایی به سمت نخست وزیر اجرایی اعلام خواهد شد. 
در ماده سوم این توافق‎نامه تأکید شده است که رئیس جمهور افغانستان کابینه را رهبری کرده و رئیس شورای اجرایی شورای وزیران را رهبری می‎کند. 
کاندیداهای انتخابات افغانستان در این توافق‎نامه ذکر کرده‎اند که مقام‎های بلندرتبه قوای اجرایی و قضایی به طور برابر از سوی 2 تیم انتخاباتی با درنظر داشت شایستگی و توانایی افراد انتخاب خواهد شد. 
طولانی‎شدن روند انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، این کشور را در تنگنای اقتصادی قرار داده و ناامنی‎ و خشونت‎ نیز امنیت نسبی این کشور را تهدید می‎کرد، اما با برگزاری نشست‎ها میان 2 کاندیدا امیدواری‎های برای بهبود وضعیت در این کشور افزایش یافته بود. 
نشست‎های کاندیداها اکثراً با حضور «حامد کرزی» رئیس جمهور و بزرگان ملی و سیاسی این کشور برگزار شده و در چند نشست این 2 کاندیدا نماینده سازمان ملل متحد در کابل نیز حضور داشت. 
انتخابات دور اول ریاست جمهوری افغانستان در 16 فروردین سال جاری با حضور 8 کاندیدا برگزار شد، اما در این انتخابات هیچ کاندیدای نتوانست 50+1 درصد کل آرا را از آن خود کرده و به عنوان رئیس جمهور این کشور منتخب شود. 
در این انتخابات عبدالله عبدالله با 45 درصد آرا در صدر و اشرف‎غنی احمدزی با 32 درصد آرا در مقام دوم قرار گرفتند و به این صورت انتخابات ریاست جمهوری این کشور به دور دوم میان این کاندیدا کشیده شد. 
با آنکه تیم انتخابات عبدالله از انجام تقلب‎های گسترده در دور اول انتخابات شاکی بود، اما پذیرفت تا در دور دوم انتخابات این کشور شرکت کند. 
دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در یک فضای تنگ رقابتی میان این 2 کاندیدا در 24 خردادماه برگزار شده و ملت افغانستان در یک سال برای 2 بار در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کردند. 
پس از پایان روز این انتخابات تیم انتخاباتی عبدالله عبدالله از انجام تقلب‎های گسترده از سوی تیم رقیب، کمیسیون انتخابات و کاخ ریاست جمهوری افغانستان سخن می‎گفت، اما تیم انتخاباتی اشرف‎غنی احمدزی خود را پیروز انتخابات اعلام می‎کرد. 
دیری نگذشت که عبدالله عبدالله اعلام کرد که نتایج این انتخابات را نپذیرفته، روند انتخابات را نظارت نکرده و افغانستان به یک بن‎بست سیاسی مواجه شده است. 
پس از آن جنجال‎های انتخاباتی در افغانستان بالا گرفت و پای مقام‎های کاخ سفید آمریکا را در کابل کشاند؛ «جان کری» به کابل آمد و با 2 کاندیدای انتخابات این کشور برای 2 روز گفت‎وگو کرد. 
نتیجه این گفت‎وگوهای طولانی ایجاد دولت وحدت ملی با مشارکت 2 تیم انتخاباتی بود که در نوع خود راه‎کار اما با مداخله یک کشور خارجی بود. 
با این حال، پس از ده‎ها نشست تیم‎های انتخاباتی 2 کاندیدا توافق کردند تا دولت وحدت ملی ایجاد کنند و امروز (یکشنبه) این توافق‎نامه را امضا کنند. 
از سوی دیگر، قرار است امروز نتایج نهایی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان از سوی کمیسیون مستقل انتخابات این کشور اعلام شود. 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *