افزايش ۶.۳ درصدی مرگ و مير ناشی از اعتياد در پنج ماهه اول ۹۳

معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران از افزايش ۶.۳ درصدی مرگ و مير ناشی از اعتياد در پنج ماهه اول سال ۹۳ نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت که در این مدت هزار و  ۱۸۸ نفر به دليل اعتياد و مصرف مواد مخدر مرده‌اند.

child

بابک دين‌پرست روز چهارشنبه ۹ مهر در عين حال گفت که تعداد مرگ و مير ناشی از اعتياد از روزانه ۱۲ نفر در سال ۸۴ به روزانه هشت نفر در سال ۹۲ کاهش يافته است.

به گزارش خبرگزاری ايسنا، وی افزود: «در واقع در سال گذشته با کاهش ۳.۳ درصدی مرگ و مير ناشی از اعتياد مواجه بوديم».

حميد صرامی، مديرکل دفتر آموزش و تحقيقات ستاد مبارزه با مواد مخدر، خرداد ماه گفته بود که از سال ۱۳۷۳ تا ابتدای امسال، ۴۷ هزار و ۲۷۷ نفر بر اثر مصرف مواد مخدر جان خود را از دست دادند؛ يعنی به طور ميانگين روزانه هفت نفر.

معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: «بر اساس آخرين مطالعات شيوع‌شناسی موادمخدر در سال ۹۰، يک ميليون و ۳۲۵ هزار معتاد در کشور داريم که البته تصور می‌کنم آمارها بيش از اين است».

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزير کشور ایران روز ۲۸ مرداد با اشاره به وجود يک ميليون و ۳۰۰ هزار معتاد در ايران گفته بود که با احتساب خانوارهای آنها ۵.۵ ميليون نفر در کشور به صورت مستقيم با مواد مخدر درگيرند.

آقای دين پرست با اشاره به ضرورت استفاده از برنامه‌های نوين برای مبارزه با اعتياد، از جمله اين برنامه‌ها را استفاده از ظرفيت‌های فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی عنوان کرد.

معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر تصريح کرد: «متاسفانه سنت‌شکنی در اين حوزه‌ها سخت شده است؛ تمايل داريم برنامه‌های سنتی نخ‌نما را اجرا کنيم که برخی از آنها ۲۰ سال است در حال اجراست و اثرگذاری چندانی ندارد».

وی در عين حال با اشاره به گزارش يکی از دستگاه‌های دولتی گفت که توليد، توزيع و کشت موادمخدر به راحتی در شبکه‌های اجتماعی آموزش داده می‌شود.

در سال‌های گذشته برخی از سايت‌های نزديک به اصولگرايان از آموزش کاشت مواد مخدر در سايت‌ها و فضای مجازی فارسی زبان خبر داده بودند.

سايت مشرق ارديبهشت ۹۱ در گزارشی نوشته بود که برخی اخبار غير رسمی حکايت از افزايش کشت گياه ماریجوانا در باغچه‌ها و فضای سبز خانه‌ها و حتی گلدان‌های کوچک در آپارتمان‌های شهری دارد.

معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر با بيان اينکه جذابيت مواد مخدر را به راحتی کتمان می‌کنيم در حالی که واقعيت دارد، افزود: «بايد بتوانيم جايگزين‌هايی به جای مواد مخدر در زمينه‌های کسب لذت و تفريح و غيره بيابيم».

آقای دين پرست با اشاره به نتايج مطالبات شيوع‌شناسی مواد مخدر که در سال ۹۰ انجام شده ،کسب لذت، کنجکاوی، تفريح و رفع مشکلات روحی و روانی را  چهار عامل اول موثر در گرايش افراد به مواد مخدر دانست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *