بن‌بست مذاکرات هسته‌ای وین؛ ظریف امشب به تهران باز‌می‌گردد

مذاکرات سه‌جانبه ظریف٬ اشتون و کری برای حصول توافق جامع هسته‌ای با ایران بدون دست‌یابی به نتیجه‌ای مشخص در وین پایان یافت. احتمالا ضرب‌الاجل توافق نهایی برای دومین بار تا ماه مارس ۲۰۱۵ تمدید خواهد شد. گفتنی است بنا بر گزارش ها محمدجواد ظریف امشب برای تبادل نظر با سران جمهوری اسلامی به ایران باز می گردد.

2033296_479

از سوی دیگر خبرهای رسیده از وین حکایت از آن دارد که اختلافات دامنه‌دار بر سر برخی از موضوعات از جمله ابعاد غنی‌سازی در ایران و زمان‌بندی رفع تحریم‌ها باعث شده تا تلاش‌ها برای پایان دادن به بحران ۱۲ ساله هسته‌ای باز هم راه به جایی نبرد و عملا چاره‌ای نماند جز تمدید دوباره ضرب‌الاجلی که تنها چهار روز به پایان آن باقی مانده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز٬ شکاف میان ایران و شش قدرت جهانی بر سر برخی موضوعات مورد اختلاف همچنان به قوت خود باقی است و منابع نزدیک به مذاکرات در وین می‌گویند با مطرح شدن گزینه تمدید دوباره مهلت دست‌یابی به توافق نهایی٬‌ حالا بار دیگر از واشنگتن صدای «تشدید تحریم‌ها» به گوش می‌رسد.

گرچه از مذاکرات محرمانه سه جانبه وزرای امور خارجه ایران و آمریکا در حضور کاترین اشتون٬ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا٬ جزئیاتی منتشر نشد٬ اما تغییر چشمگیری در وضعیت موجود حاصل نشده و حالا آن‌طور که منابع خبری در ایران می‌گویند قرار است روز جمعه محمدجواد ظریف با وزیران خارجه فرانسه و بریتانیا هم در وین دیدار کند.

عبور از بن‌بست دیپلماتیکی که ماه‌هاست پدید آمده حالا دشوارتر از همیشه است. لوران فابیوس٬ وزیر امور خارجه فرانسه٬ پس از دیدار با هم‌تای آمریکایی خود جان کری٬ در کنفرانسی خبری در پاریس گفت: «بخش مهمی از اختلافات همچنان حل‌نشده باقی مانده است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *