ديدار دوجانبه ظريف وکری در وين پایان یافت

ديدار دو جانبه جان کری و محمد جواد ظريف در وين در شمشين روز مذاکرات هسته ای عصر يکشنبه پايان يافت.

81236290-5821031

به گزارش ایرنا، این دیدار ۷۵ دقیقه به طول انجامید.طبق ان گزارش، همزمان با اين ديدار، عباس عراقچی و مجيد تخت روانچی معاونان وزیر امور خارجه کشور نيز با ويليام برنز و وندی شرمن به گفت و گو نشستند که ديدار آنها نيز ۶۰ دقيقه به طول انجاميد.

گزارش ها حاکی است که جان کری بعد از گفت و گو با محمد جواد ظريف، ‌ در شام کاری با وزيران خارجه بريتانيا، فرانسه و ‌آلمان و کاترين اشتون،‌ هماهنگ کننده گروه۵+۱ به گفتگو می نشيند.

سرگئی لاورف، وزير خارجه روسيه نيز روز یکشنبه وارد وين شده و‌ با وزیر امور خارجه دولت یازدهم دیدار می کند.

وزير خارجه چين نيز روز دوشنبه به وين می رود. این در حالی است که برخی از گزارش ها از احتمال تمديد مذاکرات هسته ای ايران و گروه ۱+۵ خبر می دهند.

از سوی دیگر يک عضو تيم مذاکره کننده هسته ای ايران شکل گيری «توافق سياسی» بین ايران و گروه ۱+۵ به ويژه آمريکا را تکذيب کرده است.

اين عضو تيم مذاکره کننده هسته ای ايران در گفت وگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا،‌گفته است: تاکنون توافقی سياسی حاصل نشده است و مذاکرات همچنان ادامه دارد.

در همین حال،‌يک مبنع نزديک به تيم مذاکره کننده هسته ای ايران روز يکشنبه دوم آذرماه پنجمين نشست محمد جواد ظريف،وزير امور خارجه ايران، جان کری، وزير امور خارجه آمريکا و کاترين اشتون، نماينده اتحاديه اروپا را «خوب» توصيف کرده است.

منابع ديپلماتيک نزديک به مذاکرات هسته ای ايران و گروه ۱+۵ در وين به خبرگزاری رويترز گفته اند،‌دستيابی به توافق جامع و نهايی تا روز دوشنبه منتفی است.

پيشتر نيز هانا کاويانی، خبرنگار اعزامی راديو فردا به وين گزارش داده بود که دستيابی به توافق جامع و نهايی بر سر پرونده هسته‌ای ايران تا روز سوم آذر عملاً منتفی شده و طرفين اکنون گفت‌وگوهای خود را برای دستيابی به «توافق سياسی بر روی کليات» ادامه می‌دهند.

اين در حالی است که يک عضو تيم مذاکره کننده هسته ای ايران در واکنش به گزارش ها درباره تمديد مذاکرات هسته ای بین ايران و گروه ۱+۵ به خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، گفته است: صحبت از تمديد مذاکرات نيست.

اين عضو تيم مذاکره کننده هسته ای که خواست نامش بيان نشود، اضافه کرده است : تا به حال به هيچ وجه صحبت از تمديد نشده و تمرکز ما روی به نتيجه رساندن توافق جامع است.

پنجمين نشست سه جانبه

در همين حال،‌ يک منبع نزديک به تيم مذاکره کننده ايران پنجمين نشست سه جانبه جان کری، کاترين اشتون و محمد جواد ظريف را «خوب» توصيف کرده است.

اين منبع که خواست نامش فاش نشود، پس از پايان نشست سه جانبه ظريف، کری و اشتون در گفت وگو با ايرنا و در پاسخ به پرسشی در خصوص پنجمين نشست در روز يکشنبه و روند مذاکرات گفته است: جلسه خوبی بود ولی کار زيادی در پيش است.

اين منبع اضافه کرده است: هنوز برای قضاوت نهايی زود است.

طبق اين گزارش، ادامه نشست سه جانبه محمد جواد ظريف، جان کری و کاترين اشتون بعد از ظهر روز يکشنبه ادامه خواهد يافت.

در همین حال، گزارش ها حاکی است که جان کری روز يکشنبه با شاهزاده سعود الفيصل، وزير خارجه عربستان سعودی، ديدار کرده است.

به گزارش خبرنگار اعزامی رادیو فردا به وین، آقای کری همچنين عصر امروز يکشنبه، ‌در يک شام کاری با همتايان خود از کشورهای بريتانيا، فرانسه و ‌آلمان و نيز کاترين اشتون،‌ هماهنگ کننده کشورهای عضو اين گروه در مذاکرات هسته ای با ايران، حاضر خواهد شد.

گفت‌وگو برای «توافق سياسی بر روی کليات»

همچنین رادیو فردا به نقل از يک عضو ارشد تيم مذاکره کننده هسته‌ای ايران که با او گفت‌وگو کرده، می‌گويد که ايران، آمريکا، بريتانيا، فرانسه، آلمان، روسيه و چين، در جريان گفت‌وگوهای کارشناسی متعدد يک سال گذشته، بخشی از پيش‌نويس توافق نهايی و جامع را که شامل کليات اين توافق است، آماده کرده‌اند.

اين گفت‌وگوکننده ايرانی به راديو فردا گفته است که جمهوری اسلامی و ۱+۵ اکنون در پی اين هستند که به يک توافق سياسی دست پيدا کنند که راه را برای تکميل اين پيش‌نويس که به توافق جامع و نهايی منجر می‌شود، هموار می‌کند.

ديپلمات ايرانی افزوده که به «چند روز تا چند هفته» زمان برای تکميل اين پيش‌نويس آن‌هم در صورت دستيابی به «توافق سياسی» نياز است.

«ابعاد برنامه غنی‌سازی اورانيوم، تعداد سانتريفيوژها و چارچوب زمانی فعاليت‌ها، چگونگی لغو تحريم‌ها و چگونگی فعاليت تاسيسات مختلف اتمی ايران در فردو، اراک و …»، کلياتی هستند که به گفته خبرنگار راديو فردا در وين، ايران و ۱+۵ بايد نخست بر سر آنها توافق کنند تا سپس بتوانند گفت‌وگوها برای بررسی و تعيين چگونگی اجرايی کردن آنها را ادامه دهند.

زمزمه‌ها درباره آمادگی ايران برای تمديد مذاکرات اتمی با قدرت‌های جهانی در حالی شنيده می‌شود که مقام‌های مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی پيش از اين اعلام کرده بودند که تهران به دنبال تمديد مهلت مذاکرات نيست.

بنا بر این گزارش، وانگ يی، وزير خارجه چين، نيز اعلام کرده‌است که در صورت مشاهده نشانه‌ای از احتمال دستيابی به توافقی سياسی ميان ايران و گروه ۱+۵، بامداد دوشنبه به اين گفت‌وگوها خواهد پيوست.

ایران و گروه ۱+۵، شامل ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان، تا روز سوم آذر مهلت دارند که به توافق جامع اتمی دست پیدا کنند.

برنامه هسته‌ای ایران بیش از ده سال است که در بن‌بست مذاکرات گرفتار شده و هنوز توافقی جامع برای رفع نگرانی‌های بین‌المللی و اطمینان از صلح آمیز بودن آن حاصل نشده است.

ایران و گروه ۱+۵ سوم آذر پارسال به توافقی موقت در ژنو سوئیس دست پیدا کردند که بر اساس آن، تهران غنی سازی اورانیوم بالای پنج درصد خود را به حال تعلیق در آورد و فعالیت در برخی از سایت‌ها از جمله راکتور آب سنگین اراک و تاسیسات فردو را متوقف کرد اما در مقابل غرب امتیاز خاصی برای ایران قائل نشد.

عمده اختلافات میان طرفین برسر میزان ادامه غنی سازی در ایران و پاسخ تهران به پرسش‌های آژانس و همچنین نحوه رفع تحریم‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *