تاکید آمانو بر نیاز به تامین سریع بودجه برای نظارت بر ایران

يوکيا آمانو، مدیرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، از دولت‌های عضو اين نهاد خواست تا «هرچه زودتر» مبلغ چهار ميليون و ۶۰۰ هزار يورو فوق‌العاده، برای نظارت بر برنامه اتمی ايران در ماه‌های آينده را تامین کنند.

5B4AAB52-16BC-4DEC-BE25-94674DF47D55_w640_r1_s_cx0_cy8_cw0

آقای آمانو در سخنانی خطاب به شورای حکام آژانس بين‌المللی انرژی اتمی که روز پنج‌شنبه، ۲۰ آذر، ایراد شد و خبرگزاری رويترز منتشر کرد افزوده است که اين بودجه اضافه به منظور «اطمينان از ادامه فعاليت‌های» آژانس در زمینه برنامه اتمی ايران خواهد بود.

آژانس بين‌المللی انرژی اتمی از ارکان سازمان ملل متحد و نهاد ناظر بر فعاليت‌های هسته‌ای در جهان است.

اين آژانس همچنين بر برنامه اتمی جمهوری اسلامی و مسائل فنی توافق‌های تهران با قدرت‌های جهانی نظارت می‌کند تا ايران احيانا از اين برنامه به عنوان پوششی برای ساخت تسليحات هسته‌ای استفاده نکند.

مدیرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی همچنين گفته است که اين نهاد به همکاری با ايران برای «بازگرداندن اعتماد جامعه بين‌الملل به ماهيت صلح‌آميز برنامه هسته‌ای» جمهوری اسلامی ادامه خواهد داد.

ايران سال‌هاست که مشغول گفت‌وگو با آمريکا، بريتانيا، فرانسه، آلمان، چين و روسيه بر سر برنامه اتمی خود است.

اين کشورها به نمايندگی از جامعه جهانی خواهان کسب اطمينان‌هايی هستند که تضمين کند برنامه اتمی ايران به سوی ساخت تسليحات هسته‌ای منحرف نمی‌شود. جمهوری اسلامی می‌گويد اين برنامه کاملا صلح‌آميز است و با اهداف علمی و پزشکی مانند توليد برق و دارو ادامه می‌يابد.

با وجود اين، طرف‌ها هنوز نتوانسته‌اند به توافقی نهايی بر سر چگونگی و ابعاد برنامه هسته‌ای تهران دست يابند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *