دولت یازدهم شهریه دانش‌آموزان پناهنده را سه برابر کرد

وزارت آموزش و پرورش دولت یازدهم طی مصوبه‌جدیدی شهریه دانش آموزان افغانستانی را سه برابر کرد. بسیاری از پناهندگان که توانایی پرداخت این شهریه را ندارند، کودکانشان را به مدرسه نمی‌فرستند.

وب‌سایت «ودیچه‌وله» روز جمعه نوزدهم دسامبر گزارش داده است، وزارت آموزش و پرورش ایران طی بخشنامه جدیدی برای سال تحصیلی جاری، شهریه دانش‌آموزان پناهنده را به میزان سه برابر سال قبل افزایش داده است. بر اساس این بخشنامه جدید، شهریه مدارس ابتدایی برای کودکان پناهنده ۳۰۰ هزار تومان، مدارس راهنمایی ۳۳۰ هزار تومان و دبیرستان ۳۶۰ هزار تومان است.

هفته گذشته تعدادی از خانواده‌های پناهندگان در اعتراض به افزایش شهریه مدارس مقابل دفتر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در تهران تجمع کردند. پناهندگانی که فرزندان خود را به مدرسه می‌فرستند دارای مجوز اقامتی هستند و در نتیجه قانونن باید از خدمات دولت ایران بهره‌مند شوند.

0,,6234196_4,00

در همین رابطه برخی از خانواده‌های افغانستانی در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران، «ایلنا» گفته‌اند که از فرستادن کودکانشان به مدرسه با این شهریه‌ها ناتوانند. بسیاری از این خانواده‌ها هنوز اجازه کار ندارند و به همین دلیل امکان پرداخت چنین شهریه‌ای برایشان وجود ندارد.

بخشنامه جدید آموزش و پرورش در حالی صادر شده که اواسط تابستان امسال نهاد ریاست جمهوری اعلام کرد که طی نامه‌ای خطاب به وزارت آموزش و پرورش خواستار حذف شهریه دانش‌آموزان خارجی شده است.

پس از ابلاغ این نامه، قائم مقام وزیر آموزش‌و پرورش در امور بین الملل مصوبه‌ای را ابلاغ کرد که بر اساس آن «مدارس باید از دریافت هرگونه وجهی برای ثبت نام اتباع خارجی خودداری و تا تعیین تکلیف نهایی فقط به اخذ تعهد پرداخت از کسانی که واجد شرایط معافیت نیستند، اکتفا کنند.»

«اکبر یزدی» فعال حقوق کودک اما به «ایلنا» گفته این طرح هیچوقت اجرایی نشد. وی می‌گوید: «آموزش و پرورش در قالب کمک‌های مردمی از ابتدای سال مبالغ مختلفی را از کودکان مدارس اتباع خارجی اخذ کرده و در ‌‌نهایت هم با صدور بخشنامه‌ای، شهریه با نرخ‌های جدید برای آن‌ها در نظر گرفته است».

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *