هشدار پدر حسین رونقی نسبت به وضعیت پسرش

حسین رونقی ملکی در شرایطی به زندان بازگردانده شد که به گفته پدرش به دلیل عدم توانایی تحمل کیفر، شامل عفو رهبری در عیدفطر است.
521730_332857550191421_1070814346_n
او ۱۵ شهریور ماه و پس از توقف حکم اش از زندان آزاد شد؛ توقف حکمی که به دلیل وضعیت جسمانی اش و عدم توانایی تحمل کیفر صورت گرفته بود.
حالا پدرش در مصاحبه با “روز” می گوید او را به اسم پزشکی قانونی به دادستانی تهران خواسته، به او اتهام فراری بودن زده و بازداشت اش کرده اند.
احمد رونقی ملکی توضیح می دهد: روز سه شنبه به ما زنگ زدند که حسین باید بیاید دادسرا که او را ببریم پزشکی قانونی. ما صبح رفتیم آنجا گفتند آقای خدابخشی جلسه دارد ولی کسانی آنجا بودند و نامه ای به ما دادند گفتند این نامه را ببرید اجرای احکام اوین و بعد بیایید که کار حسین را انجام دهیم. حسین همچنان تحت درمان است، کلیه هایش ناراحت است، ناراحتی گوارشی دارد، خونریزی معده وسوزش و تکرر ادرار دارد و… به او گفتم تو برو بیمارستان، من نامه را می برم. آنجا که رفتم گفتند حسین کجاست، خودش باید بیاید. زنگ زدم حسین آمد. گفتند بازداشت است. پرسیدم بازداشت برای چی؟ گفتند خدابخشی در این نامه نوشته که او فراری بوده و باید بازداشت شود. گفتم فراری یعنی چی؟ پزشکی قانونی و کمیسیون پزشکی به حسین عدم تحمل کیفر داده اند، دادستانی در جریان است، حسین شامل عفو رهبری در عید فطر است. همزمان ما یک میلیارد و هفتصد میلیون تومان همین جا وثیقه داریم. این چه حرفی است که می زنید؟ این بچه مریض و تحت درمان است. داروهایش الان همراهش نیست و..اما قبول نکردند، حسین را بازداشت کردند و گفتند قاضی دستور داده به بند ۳۵۰ منتقل شود. اما مومنی رئیس زندان او را فرستاده به اندرزگاه ۸ و قرنطینه.
پدر حسین رونقی ملکی از اعتصاب غذای فرزندش در اندرزگاه ۸ اوین خبر می‌دهد: صبح تماس گرفت گفت وضعیت‌ام خیلی بد است، اینجا به شدت سرد است و هیچ امکاناتی ندارم. گفت مرا تهدید کرده‌اند که کوچک‌ترین حرفی بزنی و حرکتی بکنی برخورد می‌کنیم. من با دفتر خدابخشی تماس گرفتم که قضیه چیست، بعد از چند بار تماس مسئول دفترش گفت قرار است صحبت کند حسین را ببرند ۳۵۰. عصر حسین زنگ زد به خانم‌ام و گفت وضعیت‌ام خوب نیست و اعتصاب غذا کرده‌ام. دارو‌هایش هم که نیست. گفته کسی رسیدگی نمی‌کند. من با دفتر دادستانی تماس گرفتم اجازه ندادند حرف بزنم و بپرسم این چه وضعیتی است یا اصلا بگویم حسین مریض است و با این وضعیت جان او در خطر است. او می‌افزاید: برای چی دروغ می‌گویند؟ آقای خدابخشی چطور این دروغ‌ها را گفته؟ کجا بچه من فراری بوده؟ حسین شامل عفو رهبری در عید فطر می‌شود. قبل از آن هر بار می‌آمد مرخصی، وسایل‌اش در زندان می‌ماند، این بار که آزاد شد همه وسایل‌اش را به او داده بودند که ببر. گفته بودند تو عفو شده‌ای، وسایلت را هم باید ببری. بعد هم گفته بودند تا موقعی که فعالیتی نداشته باشد و مصاحبه‌ای نکند و.. با او کاری ندارند. حسین نه فعالیتی داشت نه مصاحبه‌ای کرد و.. حالا آمده‌اند دم عیدی او را گرفته‌اند، دروغ هم می‌گویند که مرخصی‌اش چند ماه است تمام شده و فراری بوده. کجا فراری بوده؟ توی خانه‌اش؟
احمد رونقی ملکی سپس با اشاره به دستور آیت الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی مبنی بر عفو زندانیانی که تحمل کیفر ندارند می‌گوید: خود رهبری رسما اعلام کرده بودند که “باقیمانده محکومیت حبس محکومان دارای بیماری صعب العلاج یا لاعلاج که به تشخیص پزشکی قانونی قادر به تحمل حبس نبوده و یا تحمل حبس برای آنان مستلزم مراقبتهای ویژه باشد. بدیهی است اقدامات دادگاه در جهت اجرای ماده ۲۹۱ قانون آئین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور کیفری مانع اعمال این عفو نمی باشد”. خب حالا چطور حسین را به اسم پزشکی قانونی می خواهند و اینطور بازداشت می کنند؟ پزشکی قانونی بارها گفته بود که حسین تحمل کیفر ندارد. کمیسیون پزشکی سه بار تشکیل شد، من خودم بودم. رسما گفتند حسین تحمل کیفر ندارد و نباید در زندان باشد. در زندان جان او به خطر می افتد، باید در بیرون تحت درمان باشد و دسترسی سریع به متخصص و پزشک داشته باشد. او می افزاید: رهبری برای زندانیان بیمار عفو می دهد و اینها اینطور رفتار می کنند. عمدی است، می خواهند بچه مرا بکشند. خود خدابخشی به حسین گفته بود: خیلی ها مرده اند چه شد؟ نهایت دو سه روزی بی بی سی شلوغ کرد و تمام شد. تو هم می میری مثل همان ها و هیچ اتفاقی هم نمی افتد. خب چطور بچه من امنیت جانی داشته باشد؟ حکم بچه من ۱۵ سال زندان ناعادلانه و غیرقانونی است. حکم را مسئولان بررسی کنند، مقامات قضایی بررسی کنند، ببینند آیا عادلانه است؟ عدالت رعایت شده؟ قانون رعایت شده؟ من سوال می کنم از همه مسئولین کشور که ادعا یا احساس مسئولیت می کنند یک مریض را اینطور می برند زندان؟ مریضی که شامل عفو رهبری است و کمیسیون پزشکی گفته نباید زندان باشد.او را می برند اندرزگاه ۸ در این شرایط که ناچار شود اعتصاب غذا کند؟ من درخواست کمک می کنم؛ از همه کسانی که چه در ایران چه بیرون از ایران برای انسانیت ارزش قائل هستند. از مسئولان، رئیس قوه قضائیه، وزیر اطلاعات و همه خواستارم توجه کنند. اینها می خواهند بچه مرا بکشند وگرنه چرا بچه ای را که شامل عفو است به خاطر مریضی، بازداشت می کنند و اینطور برخورد می کنند و می برند جایی که هیچ امکاناتی نیست و سرد است.
حسین رونقی ملکی، فعال حقوق بشر و وبلاگ نویس جوان از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ۱۵ سال حبس تعزیری محکوم شده. او ۲۲ آذر ۸۸ در خانه‌اش در شهرستان ملکان بازداشت شد. او به گفته خانواده اش قبل از بازداشت در سلامت کامل بود،اما در زندان یکی از کلیه هایش را از دست داده و یک کلیه دیگر او هم دچار نارسایی شده است. او تاکنون ۷ بار در بیمارستان بستری شده و تحت عمل جراحی قرار گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *