علی یونسی: نمی‌توان بدون توجه به حریم ایران بزرگ، امنیت و منافع ملی را حفظ کرد

 علی یونسی در همایش هویت ایرانی با عنوان «ایران، نام، مردم و سرزمین» که صبح امروز (یکشنبه) در دایرةالمعارف بزرگ اسلامی برگزار شد با تاکید بر اینکه همواره اطلاق نام ایران بزرگ و فرهنگی در تمامی این منطقه، نامی درست، اطلاقی صحیح، مستند و علمی و تاریخی است، گفت: منظور از اتحادیه آن نیست که مرز‌ها را برداریم بلکه به معنای آن است که کشورهای حوزه فلات ایران به هم نزدیک شوند چرا که منافع و امنیت ملی این کشور‌ها با یکدیگر گره خورده است.

209-136

علی یونسی در این سخنرانی گفت: «فلات ایران همواره مهد اقوام، تمدن و زبان ایرانی بوده است، امروز که فلات مرکزی و مرز‌های مصنوعی در اختیارمان و فلات غربی و شرقی در اختیارمان نیست باید بگوییم ایران همواره ظرف حفاظت و رشد و پرورش اقوام ایرانی بوده است».

وی تاکید کرد: «اگرچه امروز به چند فلات مرکزی، نزدیک شدیم اما باید بدانیم که چندین کشور که از جغرافیاهای متعدد که از ایران جدا شده‌اند همواره اطلاق نام ایران بزرگ و فرهنگی در تمامی این منطقه، نامی درست، اطلاقی صحیح، مستند و علمی و تاریخی است».

یونسی در ادامه افزود: «ما نمی‌توانیم بدون توجه به حریم حدود ایران و دایره نفوذمان در منطقه امنیت و منافع ملی خود را حفظ کنیم، چرا که مرز‌ها، مرزهایی مصنوعی است و هرچند برای ما قابل احترام است و ما چشمداشتی به این مرز‌ها نداریم اما واقعیت را باید قبول کنیم که فرهنگ، ادبیات، دین و تاریخ ایرانی وجود دارد و اتحادیه‌ای طبیعی در این منطقه وجود دارد».

او همچنین تاکید کرد: «اگرچه برخی تفاوت‌ها باعث شده است تا این اتحادیه شکل نگیرد اما باید بدانیم از شمال شبه‌ قاره هند تا شمال غرب خلیج فارس همه کشورهایی هستند که در این اتحادیه وجود دارند و روزی این اتحادیه شکل خواهد گرفت. منظور از اتحادیه آن نیست که مرز‌ها را برداریم بلکه به معنای آن است که کشورهای حوزه فلات ایران به هم نزدیک شوند چرا که منافع و امنیت ملی این کشور‌ها با یکدیگر گره خورده است».

وزیر سابق اطلاعات گفت: «در حال حاضر عراق نه فقط حوزه تمدنی نفوذ ماست بلکه هویت، فرهنگ، مرکز و پایتخت ماست و این مسئله هم برای امروز است و هم گذشته. چرا که جغرافیای ایران و عراق غیر قابل تجزیه است و فرهنگ ما غیر قابل تفکیک است. پس ما یا باید با هم بجنگیم و یا یکی شویم.»

علی یونسی با بیان این‌که «اکنون ایران از عراق حمایت می‌کند»، اضافه کرد: «آنان نمی‌توانند این کار را انجام دهند، اکنون رقبای تاریخی ما وارثان روم شرقی و عثمانی از ما ناراحت هستند که ایران به عراق کمک می‌کند در حالی که باید بگوییم اگر می‌توانستید می‌آمدید و کمک می‌کردید.»

اشارات علی یونسی به شکل گیری اتحادیه ایران بزرگ و دل ایرانشهر از این جهت مهم است که گسترش این ایده در گستره ایران بزرگ رستاخیز ایران را نوید می‌دهد و به درون و بیرون ما شکل خواهد داد. این سخنان ابداع دولتمردان امروزین نیست بلکه انعکاس و قوه و فشار واقعیات ایران است که خود را به زبان و بیان و فهم تحمیل می‌کند و پرده پندار خام ایدیولوژیهای سابق را می درد. امیدواریم آقای یونسی بجای اتخاذ مواضع گاه ملی و گاه ضد ملی، بر مبنای همین آگاهی و عقیده صحیح حرکت کنند، سخن بگویند و اتخاذ مواضع کنند.

1 دیدگاه برای «علی یونسی: نمی‌توان بدون توجه به حریم ایران بزرگ، امنیت و منافع ملی را حفظ کرد»

  • مارس 9, 2015 در t 4:31 ق.ظ
    Permalink

    ,I hope there will be a foillow up,I am greatful for publishing Ali Yunisy ,.statement

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *