برکناری معاون وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان به دلیل اظهارات مربوط به قتل فرخنده

رئیس جمهوری افغانستان، سیمین حسن‌زاده، معاون وزارت اطلاعات و فرهنگ این کشور را به دلیل نظری که در زیر یک پست مرتبط فیسبوکی درباره قتل فرخنده گذاشته بود، از کار برکنار کرد.

150402101417_semen_hassanzada_640x360_bbc

سیمین حسن‌زاده، معاون وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان، در این نظر وشته است: “هیچ نیرویی در برابر ایمان راسخ مردم مان تاب مقاومت ندارد. با جان و دل از باورهای دینی‌مان پاسداری خواهیم نمود.” او سپس از آیه ای از قرآن را نوشته که می گوید ما (خدا) خود قرآن را نازل کردیم و از آن حفاظت می کنیم. تلاش‌ بی‌بی‌سی برای گفتگو با خانم حسن‌زاده به نتیجه نرسید.

مصدق خلیلی، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان به بی‌بی‌سی گفته است:” اظهارات خانم حسن زاده در رابطه به قتل فرخنده در جلسه دیروز شورای امنیت ملی افغانستان مطرح شده و رئیس جمهوری افغانستان تصمیم گرفته‌اند که ایشان از وظیفه سبکدوش ( برکنار) شود.”آقای خلیلی تایید کرد که از فردا خانم حسن زاده دیگر به دفتر نخواهد آمد.

فرخنده، دختر 27 ساله افغانستانی بود که یک روز مانده به نوروز به اتهام آتش زدن قرآن که از سوی یک دعانویس مطرح شده بود توسط تعدادی از مردان مسلمان در مرکز شهر کابل مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفت و سپس پیکر او به آتش کشیده شد. این اتفاق در حالی رخ داد که این اتهام تا کنون ثابت نشده است و تحقیقات نشان داده است فرخنده دروس دینی می خوانده و چون معتقد بوده دعانویسی خرافه است و با مبانی اسلام مغایرت دارد صبح روز حادثه به دعانویسی اعتراض کرده بود.

حادثه مرگ فرخنده اعتراضات زیادی را در میان مردم افغانستان و شبکه های اجتماعی درپی داشت. مردم معترض ضمن وحشیانه خواندن این جنایت از پلیش و مقامات افغانستان برای عدم دخالت پلیس و نیروهای امنیتی حاضر در صحنه جنایت، اعتراض دارند و خواستار شناسایی و مجازات آمران و عاملان این جنایت هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *