رای‌گیری درباره توافق هسته‌ای با ایران در یک کمیته سنا تا ساعاتی دیگر

کمیته روابط خارجی سنای آمریکا امروز سه شنبه (ساعت 2:15 به وقت محلی) طرح نظارت بر توافق هسته ای با ایران را به رای می گذارد.
به گزارش  سازمان جوانان پان‌ایرانیست یه نقل از تابناک،این طرح که از سوی باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا ارائه شده و مورد حمایت سناتور باب منندز قرار گرفته است از لغو تحریم ها علیه ایران تا زمانی بررسی توافق هسته ای با تهران در کنگره، جلوگیری کند.
کورکر پیشتر در همین روز در مصاحبه با شبکه MSNBC از تفاهم با دموکرات‌ها بر سر این طرح خبر داد و گفت: در نشست اعضای دو حزب توافق شد دوره بررسی نظارت بر فعالیت های هسته‌ای ایران از 60 روز به 52 روز کاهش یابد.
این طرح، دولت باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا را ملزم می‌کند در صورت حصول هرگونه توافقی با ایران، آن را ظرف 5 روز به کنگره ارائه دهد.
رای گیری درباره این طرح در حالی صورت می گیرد که جان کری وزیر خارجه آمریکا امروز برای دومین بار از اعضای کنگره خواست که در توافق احتمالی هسته ای با ایران دخالت نکنند.
 سخنان جان کری تنها چند ساعت قبل از رای گیری یکی از کمیته های سنای آمریکا درباره طرحی بیان شد که به کنگره فرصت می دهد در مورد هر گونه توافق هسته ای نهایی که ممکن است با ایران به دست بیاید، مداخله کند.
در حالی که دولت اوباما در نشست های پشت درهای بسته با اعضای مجالس نمایندگان و سنا با ابراز شک هایی روبرو شده است طرح یکی از کمیته های سنای امریکا دوره زمانی را که کنگره برای ارزیابی توافق نهایی با ایران لازم دارد کاهش خواهد داد.
در حالی که تعدادی از سناتورهای دموکرات کری را تحت فشار گذاشته بودند که بگوید چرا آنها باید به کاخ سفید اجازه دهند در مورد توافق هسته ای با ایران به جلو حرکت کند و دخالتی در این امر نداشته باشند به گفته یان شاووسکی از اعضای دموکرات مجلس نمایندگان کری استدلال معقول و جامعی از لزوم انجام این کار ارائه داد.
شاووسکی که بعد از خروج از جلسه با خبرنگاران صحبت می کرد افزود کری « استدلال جامع و غیرقابل انکاری را مطرح کرد مبنی بر اینکه چرا ما باید این کار را انجام دهیم و اینکه این توافق تا چه حد دقیق است.»
اما تعدادی از منتقدان در قبال درخواست دولت امریکا از قانون گذاران برای کنار کشیدن از این توافق همچنان متخاصم باقی مانده اند. سناتور مارک کرک از اعضای جمهوریخواه و تندروی کنگره در مورد ایران و از تهیه کنندگان لایحه ای که تحریمها را علیه جمهوری اسلامی تشدید کرد هم گفت :« آنها از کنگره می خواهند که دخالت نکند.»
اما شیلا جکسون – لی از اعضای دموکرات مجلس نمایندگان بعد از ملاقات با کری گفت :« این درخواست ظالمانه یا برتری طلبانه نیست. این توافق یک تحول اساسی علیه تولید و تکثیر سلاحهای هسته ای است و من از منتقدان می خواهم تا به من بگویند چرا اینگونه نیست.»
در نسخه پیشین طرح مقرر شده بود که دولت مجاز نخواهد بود ظرف 60 روز پس از توافق و تا زمان بررسی از سوی کنگره، هیچیک از تحریم‌های ایران را لغو یا تعلیق کند.
بر اساس اصلاحات اعمال شده در صورتی که اوباما بعد از 9 جولای توافق هسته‌ای با ایران را به کنگره ارائه کند، دوره بازبینی بار دیگر به 60 روز بازخواهد گشت.
کورکر گفت توافق وی با دموکرات ها می تواند به «رای محکم دو حزب» منجر شود.
وی در مصاحبه با شبکه سی ان ان تاکید کرد: «معتقدم که ما در این توافق (با دموکرات ها) به تعادلی دقیق و درست در مورد آنچه امروز به رای گذاشته می شود رسیده ایم و امیدوارم که بسیار بسیار موفق شویم.»
مدیر ارتباطات کورکر نیز در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت که آنها بر روی طرحی که یکپارچگی را در  بررسی کامل کنگره حفظ خواهد کرد توافق کرده اند.
پیشتر باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در انتقاد از مخالفت جمهوریخواهان با توافق احتمالی با ایران گفت جمهوریخواهان تلاش می‌کنند «مذاکرات بین‌المللی را دور بزنند.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *