روسیه هیچ موشک دفاعی هوایی S-300 آماده تحویل به ایران ندارد/ مذاکره برای گزینه جایگزین

به گزارش سازمان جوانان پان‌ایرایست، سایت دبکا فایل  در گزارشی گفته است هرچند اخبار از تصمیم ولادیمیر پوتین را برای تحویل سامانه موشکی S-300 خبر می‌دهد اما جمهوری اسلامی نمی‌تواند امیدوار باشد که در آینده نزدیک این موشک ها را تحویل بگیرد. صنعت نظامی روس ها در حال حاضر بسیار عقبتر از تولید میزان مورد نیاز موشکهای S-300 و رادارهای آن برای ارتش روسیه است که هیج موشک و راداری برای ارسال به ایران ندارد.

مدتی پیش ارتش روسیه موشکهای S-300، که قادر به هدف قرار دادن موشک و هواپیمای جنگی هستند را به عنوان پوشش هوایی برای جدایی‌طلبان طرفدار روسیه از بمبارانهای هوایی اوکراین، به مرز خود با این کشور منتقل کرد. تعداد دیگری از این سامانه موشکی هم به دریای روسیه و پایگاه‌های هوایی آنها در دریای سیاه و شبه جزیره کریمه اعزام شده اند. بخشی دیگری از این موشکها به محدوده استراتژیک کالینینگراد در دریای بالتیک، خط مقدم ارتش روسیه در مقابل اروپا ارسال شده است. در پاسخ به اقدام امریکا برای برقراری یک شبکه محافظ موشکی در کشورهای اروپایی شرقی و غربی که جزو ناتو هستند، روس‌ها تعدادی موشک بالستیک برد کوتاه K720 را که قادر به حمل کلاهک هسته ای هستند به کالینینگراد منتقل کرد. S-300 های ارسالی به کالینینگراد برای دفاع از این موشک ها مستقر شده اند.

پس از پنج سال آموزش تیم های ایرانی برای هدایت سامانه S-300، روس ها از اینکه این تیم‌ها تخصص لازم را برای هدایت آن سامانه بدست آورده اند مطمئن نیستند. پس از هشت سال بحث و جدل، ایران و روسیه هنوز تصمیم نگرفته اند که کدام یک از خانواده موشکی S-300 مناسب نیازهای ایران است. خانواده ای که تقسیم بر شش گروه اصلی می شوند که هرکدام برای مأموریت ویژه ای طراحی شده است. این شش گروه اصلی از هفت نوع موشک استفاده می‌کنند که این هفت نوع خود به 16 زیر مجموعه تقسیم میشوند که یکی از آنها S-400 است.

سایت دبکا فایل همچنین گزارش داده که علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، در حال حاضر به عنوان نماینده ارتش ایران به روسیه سفر کرده است و از انواع موشک های S-300 دیدار خواهد کرد و با پیشنهادهایی به ایران باز خواهد گشت تا تهران انتخاب نهایی خود را انجام دهد.این روند نیز ممکن است ماه‎‌ها زمان ببرد و موضوع بعدی این است که روسیه اتفاق نظر کامل با خواست ایران ندارد و این ممکن است که دور جدیدی از مذاکرات را به همراه داشته باشد.

با تمام این داده ها بعید  به نظر می‌رسد که در سال جاری ایران آنگونه که امیدوار است اولین محموله این سامانه موشکی را دریافت کند. از طرف دیگر، اسراییل و امریکا نیز مخالفت های شدیدی با کرملین درباره این تصمیم نشان داده اند. وزیر امور خارجه امریکا، جان کری با همتای روسی خود سرگی لاورف در اینباره صحبت کرده است و نخست وزیر اسراییل نتانیاهو با رییس جمهور روسیه، ولادمیر پوتین تماس تلفنی گرفته است و هر دو کاملا آگاه شده بودند که موشک های S-300 به این زودی ها نباید به ایران برسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *