روایت مقام سابق امنیتی ترکیه ازترانزیت تروریست‌ها از استانبول به سوریه

«اسماعیل حقی پکین» معاون اول رهبر حزب وطن و رئیس سابق حفاظت اطلاعات ستاد کل نیروهای مسلح ترکیه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس، در خصوص نقش دولت ترکیه در بحران سوریه طی سه سال گذشته گفت: دولت در ابتدا تصور می‌کرد که به راحتی می‌تواند حکومت بشار اسد را ساقط کرده و یک قدرت سنی در سوریه بوجود آورد، اما اگر خوب تحقیق می‌کرد، این هدف را ناممکن می‌یافت.

وی به وجود مرز مشترک 10 کیلومتری با سوریه اشاره کرد و افزود: گروه‌های تکفیری خطری برای همه کشورها هستند، چرا که همه را کافر تلقی می‌کنند و کشتنشان را جایز می‌دانند.

رئیس سابق حفاظت اطلاعات ارتش ترکیه با بیان اینکه افراد زیادی از طریق ترکیه به سوریه رفته‌اند، یادآور شد: تنها از خاک ترکیه 12 هزار نفر به عراق و سوریه رفته‌اند که در حال جنگ هستند و 2 هزار نفر از آنها اتباع ترکیه در سوریه هستند.

وی در ادامه با اشاره به نحوه انتقال تروریست‌ها به سوریه گفت: سازمان‌های تروریستی در شهرهایی مانند استانبول، آنکارا و ازمیر از طریق اینترنت سربازگیری می‌کنند که سرویس‌های امنیتی ترکیه کاملاً بر آن واقف هستند و این روش عیناً در افغانستان نیز وجود داشت.

این مقام سابق نظامی ترکیه افزود: در ترکیه برای تأمین مالی این گروه‌های تکفیری شرکت‌های جعلی واردات و صادرات تأسیس می‌شود و از طریق این شرکت‌ها پول لازم گروه‌های تروریستی را از عربستان و سایر کشورهای حاشیه خلیج‌فارس به صورت دستی به تروریست‌ها می‌رسانند. این شرکت‌های جعلی اقتصادی برای داعش و جبهه‌النصر سربازگیری کرده و بین 1000 تا 1200 دلار به هر سرباز پول می‌دهند.

پکین افزود: این افراد 1200 دلار را گرفته و از طریق مرز «هاتای» به راحتی به سوریه می‌روند و پس از ورود به سوریه و خرید اسلحه از قاچاقچیان، باقی مانده پول را که مبلغی حدود 800 تا 900 دلار است به فرمانده گروه تروریستی که از قبل معرفی شده، می‌دهند که از این طریق ماهانه پول بسیاری به فرماندهان این گروه‌ها منتقل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه راه‌های انتقال تروریست‌ها از ترکیه به سوریه به صورت دقیق مشخص شده و بزودی در قالب کتابی به آن به خواهم پرداخت، یادآور شد: تنها 7 تا 10 درصد مردم ترکیه با داعش و سایر گروه‌های تروریستی همراه و هم‌نظر هستند، اما سایر مردم با آنها ارتباطی ندارند.

این مقام سابق نظامی ترکیه همچنین به آموزش تروریست‌ها در خاک کشورهای ترکیه، عربستان و اردن اشاره کرد و گفت: در ترکیه 2 هزار نفر و در عربستان و اردن 3 هزار نفر برای جنگ در سوریه آموزش می‌بینند.

پکین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه آمریکا به دنبال پاکستانیزه کردن ترکیه بوده(ایجاد گروه‌های تروریستی برای جنگ با کشور همسایه و پس از آن درگیر کردن دولت میزبان به تروریست‌ها همانند آنچه با دولت پاکستان و از طریق طالبان دنبال شد)، تصریح کرد: آمریکا در ادامه به دنبال آن است تا پایگاه اینجرلیک را برای پرواز پهپادهای خود داشته باشد که حتی در صورت تجزیه ترکیه نیز این پایگاه استراتژیک برای آنها باقی بماند.

وی یادآور شد: دولت ترکیه نیز مجبور به دنبال کردن نقشه‌ها و اهداف آمریکاست زیرا بیش از 400 میلیارد دلار از آمریکا وام گرفته تا اقتصاد خود را رونق دهد.

این مقام سابق نظامی با بیان اینکه ارتش ترکیه هرگز موافق دخالت در امور داخلی همسایگان نبوده است، گفت: ستاد مشترک ترکیه هرگز موافق این روند نبود که اگر جز این بود ارتش مستقیماً وارد سوریه می‌شد. به مسئولین دولتی و حکومتی چه رئیس جمهور و چه شورای عالی امنیت ملی و چه مجلس بارها گفته شده که ارتش با این روند مخالف است و کسی به این سخنان گوش نمی‌داد، هر چند این روزها برخی مانند رئیس جمهور متوجه اشتباهشان شده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *