شیرین هانتر: باید مراقب فعالیت ترکیه در آذربایجان باشیم

به گزارش سازمان جوانان پان ایرانیست به نقل از پارسینه ، تصویب لایحه جدید سنا آنهم با اکثریت قاطع آرا (۹۸ درصد) برای توافق هسته ای احتمالی با ایران دوباره مخالفین آقای اوباما در میان دموکرات ها را فعال کرد و آنها رئیس جمهور را به احتیاط بیش از حد و کوتاه آمدن بیش از اندازه طبیعی در مقابل مخالفین متهم کردند. آنها با لیست کردن مواردی که ساکن کنونی کاخ سفید در مقابل مخالفان خشمگین خود کوتاه آمده نتیجه گرفتند اوباما آن اندازه که باید در مقابل جمهوری خواهان از خود جسارت و توانایی نشان نداده است. شیرین هانتر استاد دانشگاه جرج واشینگتن آمریکا در این رابطه می گوید این رفتار آقای اوباما ترکیبی از شخصیت ایشان و شرایطی است که امروز آمریکا در آن قرار گرفته است. در ادامه گفتگوی خانم هانتر را می خوانید:

download (1)

عملکرد آقای اوباما در حوزه سیاست خارجی مورد نقد خیلی ها قرار گرفته است. برخی از تحلیلگران معتقدند ایشان در این عرصه منفعل عمل می کند و آخرین نمونه آن را هم موضوع رضایت به مصوبه سنا در مورد مذاکرات هسته ای ایران مورد توجه قرار می دهند. آخرین نمونه هم تصویب لایجه نظارت کنگره بر توافق هسته ای در مجلس سنا با اکثریت آرا است.

واقعیت ماجرا این است که این نقدی که شما وارد کردید از سوی برخی از دموکرات ها به آقای اوباما وارد است. به صورت کلی شخصیت آقای اوباما قدری محتاط و محافظه کار است و خیلی نمی خواهد با مخالفین و نمایندگان کنگره در بیفتد. این موضوع تنها به مسئله هسته ای ایران و سیاست خارجی هم محدود نمی شود. مثلا در مورد قانون بیمه درمانی معروف به اوباما کر هم چنین رفتاری از سوی رئیس جمهور آمریکا مشاهده شد. در نتیجه منتقدان او می گویند او حاضر نیست برای اهداف و خواسته هایش بجنگد و زود کوتاه می آید. در مورد مسئله مذاکره با ایران هم انتظارها بر این بود که چون این مسئله و حصول توافق با ایران برای آقای اوباما بسیار مهم است او حاضر خواهد شد تا آخر مقابل کنگره بایستد اما پذیرش این مصوبه جدید کنگره چنین چیزی را نشان نمی دهد.

دلیل مخالفت جمهوری خواهان چیست؟ چرا آنها تا این اندازه تلاش می کنند مذاکرات هسته ای به نتیجه نرسد؟

جمهوری خواهان را اگر به دو دسته تقسیم کنیم می بینم که دسته اول بسیار سفت و سخت و متعصب هستند و خیلی نمی توان تحلیلی رو رفتار آنها انجام داد اما در مورد دسته دوم که می دانند آقای اوباما درست می گوید بحث سود و زیان است. یعنی وقتی می بینند انتخابات ریاست جمهوری نزدیک است به سمت تخریب آقای اوباما می روند تا بتوانند در انتخابات آتی ریاست جمهوری دست برتر را در اختیار داشته باشند.

فضا در بین دموکرات ها به چه نحوی است؟

در مورد دموکرات ها باید عنایت داشت که نفوذ لابی اسرائيلی بسیار بالا است و این نفوذ تنها هم به پول مربوط نیست. شما مطمئن باشید اگر خانم کلینتون جانشین اوباما شود سیاست ایپک در قبال ایران از سوی کاخ سفید دنبال خواهد شد. از آن سو هر چه به انتخابات ریاست جمهوری نزدیک تر شویم دوستاران آقای اوباما هم برای اینکه بتوانند امتیاز و شانسی برای پیروزی در انتخابات داشته باشند ترجیح می دهند به کارنامه اوباما حمله کنند حتی اگر چنین اعتقادی نداشته باشند. اما در مجموع من فکر می کنم آقای اوباما می تواند در خصوص موضوع ایران در مقابل کنگره بایستد و با رجوع به نظر مردم کار خود را پیش ببرد. آخرین نظرسنجی ها نشان می دهد ۶۶ درصد مردم آمریکا خواهان توافق با ایران هستند.

مسئله ای که در خصوص به نتیجه نرسیدن مذاکرات مطرح است سرمایه و هزینه ای است که طرفین پای آن خرج کرده اند. حدود دو سال گفتگو و مذاکره میان طرفین صورت گرفته تا به اینجا برسند. در نتیجه آیا ایالات متحده و همچنین دیگر کشورهای حاضر در ۵+۱ حاضر خواهند شد همه این هزینه های سیاسی بر باد رود؟

متاسفانه واقعیت در روابط بین الملل قدرت است. قدرت های بزرگ هم خیلی راحت می توانند این هزینه ها را بپردازند و مشکلی هم برایشان پیش نیاید. این واقعیت روابط بین الملل است و اساسا روابط بین الملل بر مبنای همین قدرت بنا نهاده شده است. ضمن اینکه اگر این توافق حاصل نشود دستگاه های رسانه ای عظیم آمریکا ایران را مسئول و مقصر به نتیجه نرسیدن مذاکرات نشان خواهند داد. روسیه و چین هم در جایگاهی نیستند که بخواهند آمریکا را مورد شماتت قرار دهند. متحدین اروپایی آمریکا هم به دلیل بالا بودن حجم مبادلات تجاری و اقتصادی هرگز بازار آمریکا را به بازار ایران نمی فروشند.  شاید در لفافه نارضایتی هایی را ابراز کنند اما از این حد بیشتر نخواهد بود.

با این تفاسیر و با توجه به اینکه سنا هم با اکثریت آرا به تصمیم گیری کنگره در خصوص توافق نهایی با ایران رای داد، تا چه اندازه می توان به حصول این توافق و البته ماندگاری آن امیدوار بود؟

من هنوز هم امیدوارم و طرفین هم امیدوار هستند. چون اگر امیدوار نبودند که دیگر مذاکرات را ادامه نمی دادند. اما به هر حال باید پذیرفت که مسیر قدری دشوار شده است. در عین حال شما به خاطر داشته باشید الان ۶۰۰ میلیون دلار از سرمایه ایرانیان خارج از کشور است. اگر مسیری هموار شود که این سرمایه های ایرانیان مقیم خارج از کشور به ایران بازگردند تغییر جدی در وضعیت اقتصاد ایران ایجاد می شود. ما باید در خصوص سرمایه گذاری کشورهای خارجی در کشورمان توجه ویژه ای داشته باشیم. این موضوع به ویژه در خصوص ترکها باید با حساسیت جدی مورد پیگیری قرار گیرد. چرا ترکها فقط در استان های آذربایجان و مناطق آذری زبان ایران سرمایه گذاری می کنند؟ چرا آنها در بندر عباس سرمایه گذاری نمی کنند؟ اینها نشان می دهد که هدف و نیتی پشت این اقدامات نهفته است که حتما باید مورد توجه قرار گیرد.

در پایان فکر می کنید پیگیری چه راهکاری از سوی ایران در مذاکرات هسته ای می تواند به حصول توافقی که منافع ایران را در پی داشته باشد کمک نماید؟

همانطور که آقای ظریف و آقای روحانی هم اشاره کردند موضوع تحریم های نفت و بانک مرکزی اصلی ترین مواردی است که باید خیلی سریع برداشته شود. حالا اگر قرار است محدودیت هایی در خصوص برخی افراد و شخصیت ها باقی بماند مشکلی نیست ولی تحریم های بانک مرکزی و نفت جدی ترین مسئله در چند سال اخیر بوده و مشکلات زیادی را بر سر اقتصاد ایران ایجاد کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *