رد پای نفرت پراکنان قومی در نمایشگاه کتاب

به گزارش سازمان جوانان حزب پان ایرانیست، بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در حالی آغاز شد و ادامه یافت که تعدادی از غرفه‌های ناشران وابسته به جریان‌های نفرت پراکن قومی بدون هیچگونه مانعی به تبلیغ و ارایه کتاب‌هایی پرداختند که خلاف امنیت و همبستگی ملی می‌باشند. در حاشیه این نمایشگاه تعدادی کتاب نیز به بهانه‌های مختلف ممنوع اعلام شده و از نمایشگاه خارج شدند. حال پرسش این است که چگونه نماینده پلیس امنیت کشور، حراست وزارت ارشاد و مدیریت اجرایی شبستان این غرفه‌ها را ندیده و یا از کنار آن‌ها سهل انگارانه گذشته‌اند؟ کتاب‌هایی که از سویی عکس و تیتر روی جلدشان جهت دار و مغرضانه بوده و از سوی دیگر مطالب عنوان شده در آن‌ها در کنار فقدان هرگونه سند تاریخی دارای جملاتی خلاف حقیقت و به شدت ضد ایرانی هستند.

از جمله این ناشران می‌توان به انتشارات اندیشه نو و کتاب «ترکان و بررسی تاریخ، زبان و هویت آن‌ها در ایران» اشاره کرد که مقدمه آن با جمله « ایران کشوری کثیر المله است» آغاز می‌شود. و در جای دیگری از کتاب با نقل قولی از آقای علی لاریجانی مواجه می‌شویم که در زمان ریاست بر سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی گفته است: «ایرانیان پیش از اسلام مردمانی وحشی و بی‌سواد بودند و می‌خواستند بی‌سواد بمانند»! از دیگر کتاب‌های این انتشارات می‌توان به کتاب ترکان آسیای میانه اشاره کرد که طرح روی جلد آن بسیار جهت دار بوده و روشن نیست چگونه مجوز چاپ و انتشار این گونه کتاب‌ها صادر می‌شود.

نام انتشارات دیگر اختر می‌باشد که در کنار پوستر‌های آموزش زبان ترکی و کتاب‌های خودآموز ترکی استانبولی کتاب تاریخ دیرین ترکان ایران نوشته تقی زهتابی از موسسین و اعضای سازمان جوانان فرقه دموکرات را ارایه کرده که کتابی سراسر دروغ و سرشار از جعل تاریخ و زیر سوال بردن بدیهی‌ترین حقایق تاریخی است. از موارد دیگر غرفه می‌توان به پوستر عجیبی اشاره کرد که از سوی مرکز آموزشهای آزاد دانشگاه تهران تحت عنوان آموزش زبان ترکی منتشر شده بود. این برنامه در دو بخش اجرا می‌شود:

۱- کلاس‌های آموزش دستور زبان و ادبیات ترکی آذری ویژه ترک زبانان.

۲. مکالمه ترکی آذری برای عموم علاقه مندان.

در این پوستر نماد‌هایی از تبریز، اردبیل و زنجان در کنار نماد‌هایی از باکو (بادکوبه)، نخجوان و ترکیه قرار داده شده است. در پایین پوستر شعری به شکل مغرضانه و به زبان ترکی با این مضمون قرار داده شده است که: «حیدر بابا قله کوه را مه فراگرفته، مبادا که از هم جدا بشوید».

انتشارات دیگری با نام تک درخت در این نمایشگاه غرفه‌ای در اختیار دارد که کتاب‌هایی از حسین محمدزاده صدیق و صابر رستم خانلی را ارایه کرده است. محمدزاده صدیق یکی از افراد شناخته شده قوم گرا است که مولف کتاب‌هایی بدون مرجع و سندیت در زمینه زبان‌شناسی می‌باشد. رستم خانلی نماینده پارلمان جمهوری آران (جمهوری آذربایجان) است که بار‌ها اظهارات تندی علیه تمامیت ارضی ایران و سران جمهوری اسلامی عنوان کرده است. به عنوان نمونه می‌توان نامه سرگشاده وی به آیت الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران و همینطور مصاحبه‌ای که چند ماه پیش با بخش آران (جمهوری آذربایجان) صدای آمریکا درباره ایران داشته را برشمرد.

در انتشارات نباتی تقویمی برای فروش قرار داده شده بود با املای تقویم دیواری «تورکی آذری» که عکس هایی از مشاهیر  آذربایجان در کنار نمادهای ترکی قرار داده شده اند.  موارد متعددی در انتشارات دیگر از جمله یاران، بوتا و آذربایجان دیده شده که در زمینه‌های یاد شده کتاب‌هایی را تبلیغ و عرضه می‌کنند. در این میان نکته جالب این است که در گفتگو با انتشارات به نگار درباره دلیل عدم نمایش کتابی مانند « آذربایجان ترک نیست ترک زبان است» به قلم کیامهر فیروی گفته شد که از طرف برخی غرفه‌ها مزاحمت ایجاد شده و خواهان برداشته شدن کتاب از میان کتاب‌های عرضه شده بودند.

در پایان باز هم این پرسش‌ها مطرح می‌شوند که چه کسی مجوز چنین کتاب‌های ضد ملی و بدون سندیت تاریخی که باعث بروز مشکلات و اختلاف میان مردمان ایران می‌شود را صادر کرده و چگونه بدون کوچک‌ترین مشکلی این کتاب‌ها را به نمایش گذاشته‌اند؟

 6

1

2

4

3

5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *