سقوط پالمیرا؛۵۰ درصد سوریه زیر پرچم داعش

به گزارش سازمان جوانان حزب پان ایرانیست به نقل از گاردین، به نظر می‌رسد که داعش کنترل ۵۰ درصد سوریه را پس از اشغال شهر تاریخی پالمیرا در اختیار گرفته است. بنا بر گزارشات رسیده داعش قبیله‌ای به اصطلاح سرکش را قتل عام کرده و هیچ مقاومتی در برابر یورش و چپاول خرابه‌های پالمیرا پیش روی خود نمی‌بیند. رامی عبدالرحمن، رییس کمیته حقوق بشر سوریه گفته است که هیچ نیرویی برای جلوگیری از ورود آن‌ها به ویرانه‌ها وجود ندارد، و موضوع مهم دیگر این است که در حال حاظر آن‌ها ۵۰ درصد خاک سوریه را در اختیار دارند.

farhangnews_127361-360401-1432202662

داعش پالمیرا را شب چهارشنبه پس از یک هفته محاصره، که منجر به فروپاشی نیروهای وفادار به بشار الاسد شد اشغال کرد. شبه نظامیان داعش در حال پیشروی به سوی دژ و پناهگاه‌های اسد در حمص و دمشق و در حال قطع کردن راه‌های تامین آذوقه و ملزومات دیگر در دیر الزور در شرق می‌باشند که با سختگیری مقاومت ناپذیری از سوی آن‌ها (داعش) مواجه می‌شود.

یک کنش گر بومی گفته است که داعش ساعت منع عبور و مرور وضع کرده است و شهر را در جستجوی بقیه نیرو‌های اسد زیر و رو می‌کند. همچنین داعش افراد قبیله شیعه‌ای را که در کنار نیروهای اسد در پالمیرا می‌جنگیدند و در برابر داعش در دیر الزور صف آرایی کرده بودند را کشته است. قبیله‌ای که شبه نظامیان داعش ۸۰۰ نفر از افراد آن را به قتل رساند.

کنترل پالمیرا ویرانه‌های بی‌نظیر شهر را بدون هیچ مخالفتی در دسترس داعش قرار می‌دهد؛ در کنار ترسی که آن‌ها بخشهای بزرگی از میراث سوریه را تخریب کنند، همانگونه که در عراق کردند.

ولی مهم‌تر از همه اینکه داعش کنترل نوار گسترده‌ای در سوریه را در اختیار گرفته است؛ از پالمیرا تا رقه و دیر الزور در شرق کشور، وسعتی که دیده‌بان حقوق بشر سوریه تخمین زده حدود ۹۵۰۰۰ کیلومتر مربع یا به عبارتی بیش از نیمی از خاک سوریه است. همچنین با اشغال مناطق گازی اراک و الهیل در نزدیکی پالمیرا داعش کنترل بخش بزرگی از برق رسانی کشور را در دست گرفته است. این دو منطقه بخش عمده برق پناهگاه‌های دولت اسد را در شرق تامین می‌کنند.

داعش کنترل بخش زیادی از استان رقه، پایتخت غیر رسمی آن، بیشتر دیر الزور، بخش‌هایی از روستاهای حسکه و حلب، بیشتر صحرای سوریه بعلاوه بخش‌هایی از روستاهای حمص و کمپ پناه جویان یرموک در جنوب دمشق در دست گرفته است.

پالمیرا که زمانی قطب راه ابریشم و یکی از مراکز فرهنگی جهان باستان بوده است که دربردارنده تندیس‌های اسطوری در سوریه می‌باشد، جایگاه برخی از زیبا‌ترین و پابرجا‌ترین ویرانه‌های دوران کهن از جمله معبد بل که در سده اول بنا شده است می‌باشد.

داعش نگهداری از چنین آثاری را به منزله بت پرستی می‌داند و معابد و تندیس‌ها را ویران می‌کند. از جمله سایت باستانی آشوری در نینوای عراق. البته این گروه از غارت این سایت‌ها و در کنار آن از طریق رسانه در تبلیغ پیروزی‌های خود با نمایش ویران کردن این مناطق سود فراوان برده است. سرانجامی که احتمالا در انتظار پالمیرا نیز می‌باشد.

نیروهای بشار اسد پس از شکست‌های متوالی در ادلیب واقع در شمال سوریه از شبه نظامیان تحت حمایت ترکیه و عربستان سعودی تضعیف شده‌اند، ولی ساکنان آن مناطق انتظار مقاومت بیشتری از جانب نیروهای اسد در برابر این محاصره داشتند. در عوض آن‌ها به نظر می‌رسد که در غرب کشور مستقر شده‌اند و شکست‌های خود در مقابل داعش و نیرو‌های مخالف دیگر متوقف کرده‌اند.

پالمیرا دومین شهری است که در هفته گذشته به دست داعش می‌افتد. شهر اول رمادی عراق بود که شبه نظامیان نیروهای امنیتی عراق را تار و مار کردند که این موضوع نشان دهنده قابلیت ارتجاع این گروه در برابر ائتلاف به رهبری امریکا و استراتژی محدود آن است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *