حسنی مبارک از قدرت کناره گرفت

به گزارش رادیو فردا سرانجام حسنی مبارک، رئیس جمهوری مصر، پس از ۳۰ سال حکومت بلامنازع بر این کشور در هجدمین روز از اعترا‌ض‌های مردمی، از قدرت کناره‌گرفت.

غروب جمعه، عمر سلیمان مبارک معاون ریاست جمهوری، در یک پیام تلویزیونی کوتاه اعلام کرد، حسنی مبارک از قدرت کناره‌‌گیری کرد.

عمر سلیمان گفت: «در این شرایط حساس که کشور در آن به سر می‌برد، رئیس جمهور حسنی مبارک تصمیم گرفت از ریاست جمهوری کناره‌گیری کند.»

عمر سلیمان افزود  حسنی مبارک اداره امور کشور را به «شورای نیروهای مسلح» سپرده است.

این پیام کوتاه، موجی از شادی و  سرور را در سراسر مصر برانگیخته است.

پیش از کناره‌گیری حسنی مبارک، گزارش‌ها حاکی از این بود که وی به همراه خانواده‌اش قاهره را ترک گفته و به کاخ خود در شرم‌الشیخ در ساحل دریای سرخ رفته است.

جمعه صبح ارتش مصر بار دیگر تاکید کرد که اصلاحات دموکراتیک در این کشور را تضمین خواهد کرد؛ با این حال تظاهرکنندگان خشمیگن در این روز به سوی کاخ ریاست جمهوری و تلویزیون روانه شده و بر خواسته خود که همان رفتن مبارک بود اصرار ورزیدند.

حسنی مبارک که در طول ۱۸ روز اعتراض‌های مردمی، گام به گام از مواضع خود عقب‌نشینی کرده بود، پنجشنبه شب با وجود گمانه‌زنی‌ها برای اعلام استعفایش، گفت تا شهریور ماه سال آینده در قدرت باقی خواهد ماند؛ با این حال تنها یک روز بعد از آن مبارک قاهره و قدرت را در ۸۲ سالگی ترک کرد.

حسنی مبارک در حالی از قدرت کناره‌گیری کرد که برکناری دولت، برگزیدن عمر سلیمان به عنوان معاون ریاست جمهوری و حتی گفت‌وگو با گروه‌های مخالف، معترضان را راضی نکرد و آنها برای هجدمین روز پیاپی در خیابان‌ها حضور خود را حفظ کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *