تخریب قلعه تاریخی استان هرمزگان به دست «یکی از ارگان‌ها»

بر اساس گزارش‌ها، قلعه «کوه مبارک» در شهرستان جاسک در استان هرمزگان که قدمت آن به «دوران ساسانیان» برمی‌گردد و همچنین قبرستان اطراف آن با قدمت «سه هزار سال» به دست «یکی از ارگان‌ها» در حال تخریب است.

75B2E5FD-8348-42F7-96D8-C21536FDB6AB_w640_r1_s

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، آقای بوسیک، دهیار روستای «کوه مبارک»، روز جمعه، ۲۰ شهریور، گفت که نامه‌‌نگاری و پیگیری‌هایی برای جلوگیری از این «فاجعه» صورت گرفته، اما هنوز «اقدام موثری» از سوی مسئولان استان هرمزگان دیده نشده است.

به گفته آقای بوسیک، مردم منطقه «کوه مبارک» در اعتراض به این اقدام دو روز تجمع کردند، اما درنهایت این حرکت از سوی «ارگان تخریب‌کننده» این آثار تاریخی «حمله» توصیف شده است.

وی اضافه کرد: «در حال حاضر این ارگان در حال تخریب قلعه مبارک و قبرستان ۳۰۰۰ ساله و قدمت‌دار آن است و تاکنون بیش از ۱۰ درصد پیش رفته‌اند و به خود قلعه نیز آسیب رسانده‌اند و همچنان در حال فعالیت هستند.»

آقای بوسیک اشاره‌ای به نام این «ارگان» نکرده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، بنای مشهور به «اتاق‌های ساسانی»، دو اتاق از «سنگ تراشیده» شده است که در دماغه «کوه مبارک» واقع شده‌اند.

در همین حال حیدر حیدری‌نژاد، پژوهشگر تاریخ منطقه جاسک، نیز گفت که در کنار «کوه مبارک» قبرستانی هست که کارشناسان قدمتی سه هزار ساله «برای آن قائل هستند».

به گفته آقای حیدری‌نژاد، نام «کوه مبارک» در «نقشه‌های تاریخی دنیا» نیز آمده است.

گزارش خبرگزاری ایسنا در حالی است که نام این اثر در بخش معرفی اماکن تاریخی وب‌سایت میراث فرهنگی استان هرمزگان درج نشده است.

پیش از این نیز گزارش‌هایی از تخریب آثار فرهنگی در استان هرمزگان منتشر شده است. از جمله خبرگزاری تسنیم روز ۲۹ مرداد گذشته خبر داده بود که «قلعه هزاره» میناب با قدمت ۲۵۰۰ سال «در گذر زمان دستخوش تخریب شده است».

این خبرگزاری حفاری برای کشف اشیاء عتیقه را یکی از دلایل تخریب این اثر ملی ذکر کرده بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *