کاهش حمایت‌ مردم ترکیه از اردوغان

یک نظرسنجی جدید که از سوی مرکز تحقیقات اجتماعی و راهبردی MetroPOLL در خصوص شرایط سیاسی حال حاضر ترکیه انجام شده نشان داده که حمایت مردمی از رجب طیب اردوغان در حال کاهش است.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه تودی زمان، بر اساس این نظرسنجی 54.2 درصد از پاسخگویان به این پرسش که آیا عملکرد رجب طیب اردوغان به عنوان رئیس جمهور ترکیه را تایید می‌کنند پاسخ منفی دادند و 38.5 درصد از آنها به این پرسش پاسخ مثبت دادند.

همچنین 7.4 درصد نیز گزینه “تصمیم نگرفته‌ام” را انتخاب کردند.

بر اساس این نظرسنجی حمایت‌ها از حزب عدالت و توسعه ترکیه کمی افزایش یافته و به 41.4 درصد رسیده در حالی که این حزب در انتخابات سراسری ماه ژوئن 40.9 درصد از آرا را کسب کرد.

این نظرسنجی نشان می‌دهد که همچنان بعید است حزب عدالت و توسعه در انتخابات اول نوامبر آرای کافی برای تشکیل یک دولت تک حزبی در ترکیه به دست آورد.

این حزب در انتخابات هفتم ژوئن اکثریت خود در پارلمان ترکیه را برای نخستین بار از زمان رسیدن به قدرت در سال 2002 از دست داد. پس از این انتخابات حزب عدالت و توسعه در رسیدن به توافق دولت ائتلافی شکست خورد و احمد داوود اوغلو نخست وزیر موقت ترکیه کابینه موقتی به منظور برگزاری انتخابات زودهنگام اول نوامبر تشکیل داد.

بر اساس نتایج نظرسنجی مذکور، حزب مخالف سکولار مردم جمهوریخواه 27.3 درصد از آرای رای دهندگان را به دست می‌آورد. همچنین احزاب مخالف جنبش ملی گرا و دموکراتیک خلق به ترتیب 15.3 و 13 درصد از آرای رای دهندگان را کسب می‌کنند.

حزب مردم جمهوریخواه در انتخابات ماه ژوئن 25 درصد از آرا را کسب کرد و دو حزب جنبش ملی‌گرا و دموکراتیک خلق نیز به ترتیب 16.3 و 13.1 درصد از آرای این انتخابات را کسب کردند.

این نظرسنجی با شرکت 2540 پاسخگو در تاریخ 2-5 سپتامبر برگزار شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *