در پی حادثه منا، کاردار سفرت عربستان برای سومین بار احضار شد

کاردار عربستان در تهران بار دیگر به وزارت امور خارجه احضار شد تا تذکرهای لازم برای تسریع روند پیگیری فاجعه منا و وضعیت حجاج ایرانی به وی داده شود.

این در حالیست که عربستان سعودی تاکنون برای سفر هیات ایرانی به عربستان ویزا صادر نکرده است .
روز گذشته در جلسه هیات دولت مقرر شد که هیاتی به سرپرستی علی جنتی، وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه حسن قشقاوی معاون پارلمانی و کنسولی وزارت خارجه و تعدادی دیگر از مدیران مربوطه برای پیگیری وضعیت زائران ایرانی در فاجعه منا و بررسی علل این موضوع به عربستان اعزام شوند ولی تاکنون ویزای این هیات توسط عربستان سعودی صادر نشده است.
روز پنجشنبه دوم مهر در جریان مراسم “رمی جَمَرات” در منا ۷۱۷ زائر از ملیت‌های مختلف زیر دست و پا کشته شدند که ۱۳۶ نفر آنها ایرانی بودند. از سوی دیگر ۸۵ زائر ایرانی در این حادثه مجروح شده‌اند و ۳۴۴ نیز تا امروز، شنبه چهارم مهرماه مفقودالاثر هستند.
روزنامه «الدیار» لبنان در گزارشی، علت مرگ بیش از 1000 نفر در سرزمین «منا» در پنج کیلومتری مکه را حضور کاروان پر خدم و حشم «سلمان بن عبدالعزیز» جانشین ولی‌عهد سعودی، پسر شاه و وزیر دفاع در مرکز منا دانست.
الدیار افزود: حقیقت این است که هنگام ازدحام حجاج در منا، محمد بن سلمان تصمیم گرفت در این مراسم شرکت کند، پس با کاروانی شامل 200 نیروی ارتشی و 150 نیروی پلیس که از همه طرف آن را اسکورت می‌کردند وارد جمعیت شد و به مرکز منا رسید. در این لحظه جهت حرکت حجاج تغییر و حتی به جهت عکس حرکت اولیه تبدیل شد تا بسرعت ازدحام شدیدی میان حجاج حاصل شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *