آخوندی: ایران قلب ایرانشهر است؛ توسعه گردشگری با مفهوم ايرانشهر

وزیر راه و شهرسازی در روز جهانی گردشگری ضمن اعلام آمادگی وزارت راه و شهرسازی برای توسعه زیرساخت‌های حمل و نقلی و همکاری با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بر لزوم بازآفرینی اندیشه «ایرانشهر» تاکید کرد.
به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی امروز پنجم مهرماه به مناسبت روز جهانی گردشگری با حضور در مرکز همایش‌های برج میلاد تهران با گرامیداشت هفته دفاع مقدس و یاد و خاطره شهدای هشت سال دفاع و همچنین ضمن تسلیت به خاطر حادثه جانگداز منا و درگذشت تعدادی از هموطنان در مراسم حج تمتع در کشور عربستان گفت: ایران قلب ایرانشهر است و ایرانشهر مفهومی است که در فراز تاریخ و بر گستره یک سرزمین کهن و گسترده ایرانیان را به هم پیوند داده است.
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر مفهوم ایرانشهر و نقشی که این مفهوم در طول تاریخ برای ایرانیان ایفا کرده است، افزود: اگر ما از تمدن بین‌النهرین یاد می‌کنیم باید به مفهوم ایرانشهر نیز که این سرزمین گسترده را به هم متصل کرد اشاره کنیم. همچنین در یادآوری ایران باستان و نقشی که در گیتی آفرید، یا در یادآوری خراسان بزرگ یادآوری مفهوم ایران‌شهر ضروری است.
آخوندی ادامه داد: همچنین در یادآوری تمدن اسلامی که بشر را قرن‌ها راهبری کرد مفهوم ایرانشهر نهفته است. ایران‌شهر در توسعه ایران و دنیا نقش بزرگی داشت و برای ما که از مفهوم گردشگری صحبت می‌کنیم توجه به مفهوم ایرانشهر ضروری است.
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر القای مفهوم ایرانشهر برای افزایش تبادلات فرهنگی در سفر گردشگران به ایران افزود: مفهوم ایرانشهر ناظر بر هنر، موسیقی، عرفان، صلح دوستی، دانش و خرد ایرانیان است. هر گردشگری که به ایران وارد می‌شود در گوشه گوشه ایران می‌خواهد از مفهوم بزرگی رازبرداری کند و با جلوه‌های ایرانشهر آشنا شود. سفر به یزد، اصفهان، تبریز، بوشهر، خوزستان، شوش، هگمتانه، همدان، ارومیه، ماکو و سلماس برای گردشگران تجلی مفهوم ایرانشهر است. به همین خاطر نیز مفهوم ایرانشهر مفهومی فراتر از زبان است که تمامی اقوام و طوایف را به یکدیگر گره می‌زند.
وی با تاکید بر مفهوم تمدنی ایرانشهر گفت: مفهوم ایرانشهر مفهومی تمدنی است که به ملت ایران روحیه و حس تعلق داد تا بتوانند با سینه‌ای فراخ، ادیان، مذاهب و ملل مختلف را در درون خود پذیرا باشند. اگر ایران در حال حاضر شاهنامه فردوسی، مثنوی مولانا، خمسه نظامی و بسیاری از مصادیق فرهنگی را دارد همگی به دلیل تجلی مفهوم ایرانشهر در دوران مختلف تاریخ بر این سرزمین است.
آخوندی ضمن یادآوری فرهنگ غنی ایران و مردمی با فرهنگ در طول تاریخ در این سرزمین به بازآفرینی نقش‌های مختلف فرهنگی اشاره کرد و گفت: باید بتوانیم شهرها را با اندیشه و مفهوم ایرانشهر و بر اساس تکنولوژی و با اتکا به میراث معنوی و فرهنگی بازآفرینی کنیم. بدین مفهوم بازآفرینی ایرانشهر می‌تواند در حمل و نقل، موسیقی، سبک زندگی و تمامی آنچه که زندگی مردم معاصر با آن ارتباط دارد بازآفرینی شود.
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه این وزارتخانه برای توسعه زیرساخت‌های حمل و نقلی و همکاری با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آمادگی دارد، افزود: اگر می‌خواهیم ایرانی مسلمان باقی بمانیم باید پیشتاز و پیام‌آور دانش در سطح جهان باشیم.
بنا بر این گزارش، در مراسم امروز که به مناسبت روز جهانی گردشگری برگزار شد مسعود سلطانی‌فر رئیس سازمان‌های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و محمدباقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور به همراه تنی چند از مسئولان ارشد این دو سازمان و نهادهای مرتبط حضور داشتند و به ایراد سخنرانی در این زمینه پرداختند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *