شهر قندوز افغانستان به تصرف طالبان درآمد

شهر قندوز سقوط کرد و به تصرف طالبان درآمد. قندوز در بهار سال جاری نیز شاهد نبردهای خونینی بود و طالبان توانستند خود را تا نزدیکی شهر برسانند. به گفته مقامات امنیتی آن‌ها از قبل اطلاعاتی در رابطه با حمله اخیر طالبان به شهر در دست داشته‌اند. با این حال و علیرغم حضور هزاران نیروی امنیتی، موفقیت طالبان در تصرف شهر با پرسش‌های زیادی همراه شده است. این شهر پس از ۱۴ سال که از سقوط طالبان در افعانستان می گذرد، اولین شهری است که به تصرف این گروه تروریستی در می‌آید.

0,,18750958_303,00

گفته می‌شود یکی از اهداف طالبان در حمله به قندوز، زندان این شهر بود. این نیروها موفق شدند در حمله به زندان ۶۰۰ زندانی را آزاد کنند که ۱۴۴ نفر آن‌ها از اعضای طالبان بوده‌اند.

همچنین گفتنی است در پی سقوط شهر قندوز، روز چهار شنبه مجلس نمایندگان یکی از مهمترین نشست‎های خود را با حضور تعدادی از مقامات امنیتی برگزار کرد. ژنرال نبیل، رییس امنیت ملی افغانستان در این نشست طی سخنانی تقابل های قومی را باعث بروز فاجعه در کشورافغانستان عنوان کرد. 

اکنون فضای این شهر که روزی مهد فرهنگیان و ادبا بود اکنون به شهر وحشت‌زده‌ای تبدیل شده است. بنا بر برخی خبرها طالبان پس از تسلط بر قندوز تعداد زیادی از فارسی‌زبانان این شهر را در دادگاه‌های صحرایی خود محاکمه و بلافاصله به قتل رسانده است.

از سوی دیگر محمد جعفراف، نماینده فرماندهی نیروی مرزبانی تاجیکستان گفته است به دلیل تشدید درگیریها در شهر قندوز افغانستان که با تاجیکستان راه ارتباطی مستقیم دارد، نیروهای مرزبانی این کشور به حال آماده باش درآمده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *