مسکن مهر؛ چاهی که منابع کشور را می‌بلعد

یک کارشناس اقتصاد مسکن پروژه مسکن مهر در دولت گذشته را مانند چاه بزرگی دانست که تمامی منابع کشور را جذب کرده است

عباس اکبرپور در گفت وگو با ایلنا با اشاره به اینکه هدف مسکن مهر برای خانه دار کردن اقشار کم در آمد مثبت بوده است افزود: این پروژه تمامی منابع بنزین مصرفی، نفت ، برق و آب و حتی بخشی از صادرات را در خود فرو برده است و اکنون کار به جایی رسیده است که به نظر می رسد اتمام و تکمیل آن برای وزارت راه و شهرسازی و بخش اقتصادی مملکت مشکل باشد. از این رو منطقی است که جلوی ضرر گرفته شود و تدبیری در نگرش ها باید داده شود.

وی با تاکید بر لزوم اعمال راهکارهای سنجیده در تکمیل مسکن مهر ادامه داد: اگر سنجیده عمل نشود نفس عمل که ارائه  مسکن مناسب برای اقشار کم درآمدتر بود اتفاق نمی افتد.

این کارشناس اقتصاد مسکن در خصوص راهکارهای برون رفت از این وضعیت افزود: باید تمهیداتی اندیشیده شود که برخی پروژه های نیمه تمام به تعاونی های مسکن در مناطق واگذار شوند و مردم سهامدار شوند.

اکبرپور ادامه داد: ممکن است آنهایی که مسکن مهر خریداری کردند مایل به واگذاری مسکن خود داشته باشند. باید تمهیداتی از نظر عرضه مسکن مهر به اشخاص حقوقی و تعاونی ها که خواستار خرید هستند  تسهیلاتی اعطا شود تا این بار از روی دوش دولت برداشته بشود.

این کارشناس اقتصاد مسکن با بیان اینکه باید به سمت خصوصی سازی واقعی حرکت کنیم، کار را به مردم بسپاریم و از بزرگ شدن بدنه دولت جلوگیری کنیم،‌ گفت: باید از واگذاری مسئولیت های مالی بر دولت اجتناب کنیم آن وقت اقتصاد رقابتی خواهیم داشت ، دولت کوچکتر و نقش نظارتی و هدایتی را ایفا خواهد کرد اما اگر دولت وارد مقوله های ساخت و ساز بشود و تامین مالی کند مشکل ادامه خواهد داشت درصورتی که دولت نباید مستقیما درگیر این مسایل شود، باید به مردم اعتماد کنیم و بخش خصوصی را به معنای واقعی فعال کنیم. هر چه زودتر به این هدف نزدیکتر شویم نفع بیشتری عاید مردم می شود.

وی شروع پروژه مسکن مهر را احساسی عنوان کرد و افزود: دراجرای این طرح جای برنامه ریزیهای مرحله به مرحله و  ارزیابی کیفی و تامین مالی متناسب در هر مرحله خالی بود  و اکنون به همین دلیل بسیاری از پروژه های مسکن مهر ناتمام مانده است.

کارشناس مسکن گفت: باید تمامی پروژه های ناتمام مسکن مهر ارزیابی شود و با توجه به اولویت بندی نیاز مناطق به مسکن و میزان پیشرفت پروژه منابع اختصاص یابد. همینطور پروژه هایی که به تازگی  آغاز شده اند و ساختار جمعیتی منطقه نیاز چندانی به مسکن ندارد باید مسکوت بگذارد و گرنه اگر بخواهند مثل گذشته منابع مالی را به آن اختصاص دهند کشور با فشار فراوان مواجه خواهد شد . اگر مسکن مهر منابع اصلی درآمد داخلی و خارجی کشور را به خود اختصاص دهد و عوارض تورم  و کمبود نقدینگی در کشور تشدید می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *