کاهش فروش و صادرات نفت ایران

صادرات نفت ایران برای سومین ماه متوالی افت کرد وفروش نفت خام آن در ماه اکتبر، به ۸۳۰ هزار بشکه در روز کاهش یافته است.​

به گزارش روز سه‌شنبه ۱۴ مهر خبرگزاری رویترز، قرار است محموله‌های نفت فروخته شده در ماه اکتبر طی دو ماه آینده تحویل مشتریان شود. این رقم ۱۴ درصد کمتر از ماه سپتامبر و کمترین میزان از ماه مارس تاکنون است.

در ماه مارس، هند و ژاپن در راستای اجرای تعهدات خود برای حفظ سقف خرید نفت ایران بر اساس تحریم‌های آمریکا، واردات نفت خام از این کشور را متوقف کرده بودند.

رویترز با استناد به آمار و گفته‌های منابع آگاه و اطلاعات اولیه برنامه حرکت نفتکش‌ها، می‌نویسد که کاهش پیاپی صادرات نفت ایران به رغم اعطای مشوق‌هایی مانند تخفیف قیمت طی سه ماه گذشته نشان می‌دهد که ایران هنوز هم بعد از توافق هسته‌ای با چالش افزایش میزان صادرات نفت خام مواجه است.

این گزارش می‌افزاید که چین، بزرگ‌ترین مشتری نفتی ایران، طی ماه جاری کمترین میزان خرید نفت از این کشور را طی یک سال گذشته انجام داده است.

در مجموع، مشتریان آسیایی ایران شامل چین، هند، ژاپن و کره جنوبی طی ماه اکتبر ۷۲۰ هزار بشکه در روز خرید نفت از ایران انجام داده‌اند. دیگر مشتری نفتی ایران، ترکیه است که طی ماه جاری روزانه ۱۱۰ هزار بشکه نفت از ایران خریده است.

یک منبع آگاه به خبرگزاری رویترز گفته است که چین برای ماه جاری تنها خرید روزانه ۳۷۰ هزار بشکه نفت خام از ایران را برنامه‌ریزی کرده است.

این کشور همچنین از ماه سپتامبر تا مارس سال آینده (بهار) واردات روزانه ۳۳ هزار بشکه میعانات گازی (نوعی نفت خام فوق سبک که از چاه‌های گازی تولید می‌شود) را در برنامه خود دارد.

گزارش رویترز حاکی است که هند به عنوان دومین مشتری نفتی ایران واردات نفت از این کشور را نسبت به ماه سپتامبر تا ۲۰ درصد کاهش داده و به رقم ۱۷۰ هزار بشکه در روز رسانده است.

ژاپن و کره جنوبی نیز در ماه اکتبر به ترتیب روزانه ۱۰۰ هزار و ۸۰ هزار بشکه نفت خام از ایران خریده‌اند که ۱۰ درصد و ۲۰ درصد کمتر از ماه گذشته است.

در مجموع فروش نفت ایران به این چهار مشتری عمده آسیایی در ماه اکتبر روزانه به ۷۲۰ هزار بشکه رسیده است که ۱۲ درصد کمتر از ماه گذشته است.

ایران و شش قدرت جهانی تیرماه سال جاری توافق جامع هسته‌ای را امضا کردند که این مساله احتمال افزایش صادرات نفت ایران را قوت بخشید. حال آنکه انتظار می‌رود لغو تحریم‌های ایران تا سه ماهه اول سال آینده خورشیدی طول بکشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *