بازداشت ده‌ها تن از اعضای حزب بعث در استان صلاح‌الدین به دست داعش

به گزارش سازمان جوانان پان‌ایرانیست به نقل از خبرگزاری عربی 21؛ ده ها تن از بعثیان به دست داعش اسیر شدند. الحیات چندی پیش از تحرکاتی برای حضور مجدد بعث در فضای سیاسی عراق سخن گفته بود. الحیات نوشت یک مقام مسئول در «کمیته آشتی ملی»، وابسته به شورای وزیران عراق فاش کرد که بعضی طرف های حزب «بعث» اعلام آمادگی کرده اند که فرایند سیاسی کشور را به رسمیت بشناسند و با شبکه داعش بجنگند و از نام «بعث» دست بکشند. این مقام مسئول که نخواست نامش فاش شود همچنین گفت که دولت با طرف های مخالف حکومت فعلی در خارج از عراق نیز از طریق واسطه سومی وارد مذاکره شده است.
بنظر می رسد بعث با توجه به تحولات میدانی با پذیرش تحولات موجود در ساختار سیاسی سابق با تکیه بر عشایر اهل سنت عراق قصد احیای نقش سیاسی خود دارد.عزت ابراهیم الدوری در پیام صوتی خود که چند وقت پیش منتشر شداز آمریکا خواسته بود عشایر را مسلح کند.
عزت الدوری معاون صدام و رهبر بعث عراق که پیشتر خبر کشته شدن او در درگیریهای تکریت اعلام شده بود با انتشار یک فایل صوتی با متهم کردن ایران به اشغال عراق، خطاب به آمریکایی ها گفت تجهیز و تسلیح عشایر -سنی- اولین گام برای واشنگتن جهت تبرئه از جرایم است.
در 17 آوریل با اعلام خبر کشته شدن عزت الدوری عکسی از جسد او منتشر شد، در حالی که سردار باقرزاده و محسن پور بالای سر آن ایستاده بودند؛ اما حزب بعث خبر کشته شدن او را تکذیب کرد.
داعش از این خبر برای تبرئه خود از انتسابش به حزب بعث استفاده می کند در حالی که بسیاری از اسناد منتشر شده نشان میدهد تعداد زیادی از افسران حزب بعث و از جمله سرهنگ حجی بکر در سازماندهی داعش نقش اصلی داشتند و البته شرط پیوستن اعضای بعث به داعش،توبه آنها از سکولاریسم و باورهای چپ و اصلاح عقیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *