گوگرد بنزین یورو ۴ در تهران دوبرابر استاندارد است

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا، تازه‌ترین نتایج پایش کیفیت سوخت بنزین و دیزل در تهران را اعلام کرد و گفت: بر اساس این نتایج کیفیت سوخت دیزل و بنزین در تهران نوسان دارد.

 به منظور پایش کیفیت سوخت توزیعی شهر تهران در بهار و تابستان امسال تعداد ۱۰ نمونه سوخت بنزین و  ۵ نمونه سوخت دیزل  توسط شرکت کنترل کیفیت هوای تهران جمع آوری شد و محتوای بنزن، گوگرد و عدد اکتان در نمونه‌های بنزین و همچنین محتوای گوگرد و عدد ستان در نمونه­ های دیزل بررسی شد.

دکتر وحید حسینی، درباره نتایج این بررسی‌ها گفت: نتایج بررسی­ ها نشان می ­دهد که محتوای بنزن موجود در نمونه­ های بهار و تابستان بنزین باحد استانداردهای یورو ۴ یعنی۱ درصد حجمی مطابقت داشته است. در صورتیکه محتوای گوگرد بنزین سوپر فصل تابستان در چهار نمونه از پنج نمونه در حد استاندارد قرار داشت و آن یک مورد نیز تا حد زیادی به استاندارد یورو ۴، یعنی۵۰ میلی ­گرم در لیتر نزدیک بود. این در حالی است که مقدار گوگرد نمونه­ های بنزین یورو ۴ تابستان و نمونه­ های بنزین بهار (سوپر و یورو ۴) فراتر از حد استاندارد و در جاهایی حتی به دو برابر حد مجاز رسیده است.

به گفته مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا، نتایج آنالیز همچنین نشان داد که در هر دو فصل عدد اکتان تحقیقی نمونه­ های بنزین سوپر با حداقل حد مجاز آن یعنی ۹۱ مطابقت داشته­ اند. در صورتیکه نمونه های یورو ۴ هنوز به این حد نرسیده اند. این در حالی است که هرچه عدد اکتان یک بنزین بالاتر باشد احتراق مناسب تری اتفاق می افتد و به موتور ضربه کمتری وارد می شود. در واقع بنزین پاک بنزینی است که عدد اکتان آن حداقل ۹۱ باشد، که رعایت این حد از استاندارد باعث مصرف سوخت کمتر، توان موتور بالاتر و در نتیجه تولید آلودگی کمتر خواهد شد.

او درباره نتایج آنالیز محتوای گوگرد و عدد ستان در نمونه­ های دیزل گفت: مقدار گوگرد در تمام نمونه­ های بهار از حد مجاز ۵۰ میلی گرم در لیتر فراتر رفته، حتی در دو مورد این مقدار به ۶۷۵۰ و ۱۳۱۰ میلی‌گرم در لیتر نیز رسید، در حالی­که در تابستان تنها محتوای گوگرد یک نمونه فراتر از مقدار استاندارد بود. عدد ستان در اکثر نمونه­ های بهار و تابستان (به جز یک مورد) در حد مجاز ۵۱ بود.

او با تاکید بر اینکه بررسی کیفیت سوخت به صورت دوره ای و منظم انجام می شود، ادامه داد: شاهد نوسان کیفیت سوخت هستیم و برخی پارامترهای سوخت یورو ۴ منطبق بر استاندارد یورو ۴ نیست. از جمله اینکه عدد اکتان یورو ۴ پایین است. در واقع  موتور های احتراق داخلی برای یک عدد اکتان خاص طراحی می شوند. وقتی از بنزینی با عدد اکتان کمتر استفاده می شود می تواند منجر به افزایش انواع آلاینده ها، افزایش مصرف سوخت و کاهش عمر مفید موتور شود.

حسینی ادامه داد: محتوای گوگرد دیزل هم نوسان دارد که موجب نگرانی است. چرا که افزایش گوگرد موجود در سوخت می تواند به دو طریق نشر آلایندگی خودرو را تحت تاثیر قرار دهد نخست اینکه افزایش گوگرد در سوخت می‌تواند به طور مستقیم سبب افزایش هر دو آلاینده گوگرد دی‌اکسید و ذرات معلق سولفیده از تمامی خودرو‌ها شود و دومین مساله اینکه گوگرد باعث کاهش تاثیر سیستم کنترل نشر خودروهای می شود و در نهایت انتشار آلاینده هایی مانند کربن منو اکسید، هیدروکربن ها، اکسیدهای نیتروژن و ذرات معلق می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *