ژنرال سعودی در ترکیه چه می‌خواهد؟

سفر غیر منتظره رئیس ستاد مشترک ارتش عربستان به ترکیه، پرسش هایی را درباره حجم همکاری نظامی میان ریاض و آنکارا به ویژه پس از تشدید عملیات مشترک سوریه و روسیه علیه تروریسم تکفیری مطرح کرده است.
به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، رسانه های عربی با اشاره به سفر رئیس ستاد مشترک ارتش عربستان به ترکیه، انجام این سفر در این زمان را غیرمنتظره خواندند.
به نوشته خبرگزاری تسنیم، این رسانه ها تاکید کردند که سفر غیرمنتظره ژنرال عبدالرحمن بن صالح البنیان رئیس ستاد مشترک ارتش عربستان به ترکیه، بار دیگر سئوالاتی را درباره حجم همکاری نظامی میان ریاض و آنکارا و اینکه واکنش های کشورهایی همچون عربستان و ترکیه به حضور نظامی مستقیم روسیه در سوریه چگونه خواهد بود، مطرح کرده است.
ژنرال بن صالح صبح روز پنجشنبه سی ام مهرماه در یک سفر رسمی وارد ترکیه شد که هیچ کدام از کشورهای ترکیه و عربستان نه به دلایل آن اشاره کردند و نه به اهداف و به موضوعاتی که وی در این سفر بررسی می کند، اما این سفر در زمانی انجام شده است که منطقه از سوریه تا عراق و یمن ملتهب و ناآرام است.
ژنرال هولوسی آکار رئیس ستاد مشترک ارتش ترکیه در یک مراسم رسمی از همتای سعودی خود استقبال کرد.
سفر ژنرال سعودی به آنکارا یک روز پس از تماس های تلفنی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با برخی از سران کشورهای منطقه و در راس آنها سلمان بن عبدالعزیز شاه عربستان، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه، عبدالله دوم شاه اردن و عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر انجام شد، تماس هایی که از نظر بسیاری از تحلیلگران و ناظران سیاسی درباره سوریه و در راستای تلاش برای مطلع کردن کشورهای منطقه از اوضاع جدید سوریه و تحرکات روسیه در آن بوده است، به ویژه این که این تماس ها همزمان با سفر بشار اسد رئیس جمهور سوریه به مسکو انجام شد و این برداشت را به همراه دارد که پوتین ممکن است میان کشورهای منطقه و دولت سوریه برای پیشبرد طرحی خاص میانجی گری کند.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *