ادامه جنگ نفتی عربستان با ایران

درحالی که با لغو تحریم نفتی ایران انتظار می رود نفت این کشور به بازار اروپا بازگردد عربستان برای تنگ کردن جا برای ایران و همچنین کنار زدن روسیه اقدام به افزایش عرضه نفت ارزان در این بازار کرده است.

خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشته است، در ماه های اخیر چند شرکت بزرگ نفتی، از جمله اکسون، شل، توتال و انی خرید نفت عربستان برای پالایشگاه هایشان در غرب اروپا و منطقه مدیترانه را افزایش داده اند.

در روز 13 اکتبر، ایگور سچگین، رئیس شرکت رزنفت روسیه گفت، عربستان فروش نفت خود به لهستان به زیر قیمت را شروع کرده است.
هرچند این اقدام می تواند برای سهم مسکو از بازار پرسود انرژی اروپا مشکلاتی به وجود بیاورد، اما تحلیلگران روسی تاکنون در ارزیابی های خود از این روند محتاطانه عمل کرده اند.
الکساندر پاسچنیک، رئیس بخش تحقیقات صندوق ملی امنیت انرژی در این باره گفت: «نفت عربستان پیش از این در بازار اروپا حضور داشته است. در سال 2010، اروپا حدود 10 درصد صادرات نفت عربستان، یعنی 30 میلیون تن نفت را به خود اختصاص داد.»
به گفته این تحلیلگر روسی، این به معنای ایجاد یک کوریدور انتقال نفت است نه بازتوزیع سهم کشورهای مختلف از بازار نفت اروپا.
وی در ادامه گفت: «بندر گدانسک لهستان دریافت محموله های نفتی از عربستان را آغاز کرده است. ممکن است در اینجا شرایطی برای افزایش همکاری ها و در نتیجه ریسک هایی برای روسیه وجود داشته باشد.»
تحلیلگران شرکت کننده در نظرسنجی موسسه آر بی تی اچ گفته اند، از آنجایی که اعضای اوپک تلاش نمی کنند حجم تولیدشان را کاهش دهند، توسعه حضور عربستان در بازار اروپا یکی از منطقی ترین اقدامات این کشور است.
پاسچنیک افزود: «به محض اینکه تحریم های ایران به صورت قانونی برداشته شود، نفت این کشور راه خود را به سمت بازار اروپا پیدا خواهد کرد. احتمالا به همین علت است که عربستان اکنون تصمیم گرفته موقعیت خود در اروپا را تقویت کند.»
در حال حاضر، روسیه حدود 25 درصد نیاز نفتی اروپا را تامین می کند. امسال، عرضه نفت روسیه به اروپا بیش از 5.5 درصد افزایش یافته و به 97.6 میلیون تن رسیده است. با این حال، بر اساس ارزیابی یوری پروکودین، تحلیلگر مسائل نفتی، در سال آینده روسیه ممکن است تا یک سوم این بازار را از دست بدهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *