شاهکار دیگر دولت روحانی علیه محیط زیست: تخریب ۹۳ هکتار از جنگل‌های هیرکانی

یک مقام سازمان حفاظت محیط زیست ایران خبر داد که دولت با تخریب ۹۳ هکتار از جنگل‌های هیرکانی برای احداث سد موافق کرده است.
حمید جلالوندی، مدیرکل دفتر ارزیابی‌های زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست، شنبه دوم آبان به خبرگزاری ایلنا، گفت که سد شفارود قرار بود برای تأمین آب شرب احداث شود اما سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، سازمان جنگل‌ها و وزارت نیرو افزون بر این، خواهان تامین آب کشاورزی و صعنتی از طریق این سد هستند.

به گفته جلالوندی احداث سد برای تامین آب شرب باعث تخریب ۵۰ هکتار از جنگل می‌شود اما اگر تأمین آب کشاورزی و صنعتی نیز به آن افزوده شود، حجم تخریب به ۹۳ هکتار افزایش خواهد یافت.
جنگل‌های هیرکانی در حاشیه جنوبی و جنوب غربی دریای خزر و بین دو کشور ایران و آذربایجان قرار دارند. سهم آذربایجان از این جنگل‌‌ها تنها حدود ۲۰ هزار هکتار است در حالی که سهم ایران در حدود ۲ میلیون هکتار برآورد می‌شود.

محمد درویش، مدیرکل آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست مهرماه امسال گفته بود وسعت جنگل‌ها در شمال ایران در نیم قرن گذشته از حدود ۶. ۳ به ۹. ۱ میلیون هکتار کاهش یافته است.

این تصمیم دولت در حالی صورت می گیرد به گفته کارشناسان روند غیر اصولی سد سازی در ایران طی دهه های گذشته نه تنها یکی از دلائل اصلی تشدید بحران خشکسالی در کشور است، بلکه آسیب های جبران ناپذیری به محیط زیست کشور وارد کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *