واردات 7 برابری کالاهای سوئدی به ایران پس از لغو تحریم؟

بلومبرگ نوشت: بزرگترین شرکت ها و بانک های سوئدی از جمله شرکت مخابراتی اریکسون و شرکت تولید کننده کامیون و اتوبوس اسکانیا خواهان سرمایه گذاری در ایران در صورت لغو تحریم های غرب علیه این کشور شدند.

هانس اکه دانیلسون، سخنگوی شرکت اسکانیا در این باره گفت: «ما آماده ایم… زمانی که تحریم ها برداشته شود، ایران می تواند بازاری مهم برای اسکانیا باشد.» کارین هالستان، سخنگوی شرکت اریکسون نیز گفت، شرکت متبوعش که در حال رصد کردن تحولات بعد از توافق هسته ای است، «برای بیش از 100 سال» مشتریانی در ایران داشته و طرح هایی برای «بررسی فرصت ها» با مشتریان جدید است.

حداقل 10 هیئت تجاری اروپایی از جمله از کشورهای فرانسه، آلمان و ایتالیا از زمان توافق ماه جولای تاکنون به ایران سفر کرده اند. به گفته یلوا برگ، مدیر گروه لابی دولت و صنعت بیزنس سوئد، شرکت های چندملیتی سوئدی فرصت های خوبی در بخش خدمات درمانی، حمل و نقل، زیرساخت ها، تکنولوژی و انرژی ایران می بینند.

برگ روز سه شنبه در حاشیه یک کنفرانس سرمایه گذاری در دوبی گفت، قبل از وضع تحریم ها، ایران «برای سال های خیلی خیلی طولانی یک بازار صادراتی بزرگ برای سوئد بود.» وی افزود، اکنون «تمام شرکت های بزرگ چندملیتی در سوئد…علاقمند به شروع به فعالیت در ایران در زودترین زمان ممکن هستند.» نمایندگان این گروه احتمالا در ماه دسامبر به ایران سفر خواهند کرد.

وی افزود، حدود 200 سرمایه گذار سوئدی این هفته در دوبی گردهم آمدند تا در مورد فرصت های موجود در منطقه از جمله ایران بیشتر بدانند.

توافق هسته ای بین ایران و قدرت های جهانی از روز 18 اکتبر اجرایی شده و انتظار می رود تحریم ها در سه ماهه نخست سال 2016 برداشته شوند.

دانیلسون، سخنگوی شرکت اسکانیا افزود: «پنج شش سال پیش، ایران یکی از 5 بازار بزرگ اتوبوس های تولیدی شرکت ما بود… تقاضای بی پاسخ زیادی در آنجا وجود دارد. اما اگر تحریم ها برداشته شود، احتمالا مدتی زمان خواهد برد تا حضور ما در بازار ایران افزایش پیدا کند.»

به گفته پیتر تجلر، سفیر سوئد در ایران، تعدادی از هیئت های اقتصادی سوئدی قبلا به ایران سفر کرده اند. این هیئت ها شامل سرمایه دارانی از جمعیت 100 هزار نفری ایرانیان مقیم سوئد بوده اند.

به گفته گروه بیزنس سوئد، صادرات سوئد به ایران در سال 2005، به 7.9 میلیارد کرونور، معادل 951 میلیون دلار رسید. این رقم در سال 2013 و پس از وضع تحریم های بیشتر 83 درصد کاهش داشت.

سرمایه گذاران در حال بررسی این مسئله هستند که آیا ایران می تواند بر مشکلاتی همچون فساد، نقدینگی بانکی و روابط نزدیک بین تجار و دولت فائق آید یا خیر.

دانیل لورنتزون، معاون رئیس سوئد بانک گفت، صادرات سوئد به ایران می تواند پس از لغو تحریم ها هفت برابر شود. بانک ما می خواهد منابع مالی مورد نیاز صادر کنندگان را فراهم کند و بررسی نماید که آیا می تواند پس از لغو تحریم ها وارد بازار ایران شود یا نه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *