لاوروف: برای هماهنگی با آمریکا در سوریه آماده‌ایم

وزیر خارجه روسیه اعلام کرد، مسکو آماده هماهنگی اقدامات خود در سوریه با آمریکا است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در مصاحبه با برنامه “اخبار شنبه” روسیه در این باره گفت: ما برای انجام چنین هماهنگی آماده ایم.
لاوروف هم چنین تاکید کرد، روسیه برای ارائه پشتیبانی هوایی از مخالفان میانه روی سوری آماده است: “ما آماده ایم تا به مخالفان میانه رو چون ارتش آزاد سوریه حمایت های هوایی ارائه دهیم.”
وزیر خارجه روسیه ادامه داد، مهم ترین اقدام برای روسیه حمایت از کسانی است که با خشونت و ترور مقابله می کنند.
وی سپس با اشاره به آمادگی همیشگی روسیه برای همکاری اظهار کرد: ما هرگز درها را نبسته و هرگز قانون را زیر پا نذاشتیم. زمانی که فردی از گفت وگو درباره مسائل مهمی سر باز می زند سوالی ایجاد می شود که آیا او متوجه اتفاقاتی که در حال وقوع است می شود یا نظری درباره حل این مشکل دارد؟ زمانی که همکاران آمریکایی ما با چنین ابتکار عملی دست به اقدام می زنند ما همواره واکنش نشان داده ایم و هیچ وقت از مذاکره و گفت وگو خودداری نکرده ایم.
به گفته لاوروف، پیشنهاد وزیر خارجه آمریکا برای تشکیل جلسه در سطح وزرا در وین نشان می دهد که واشنگتن متوجه ضرورت حضور روسیه در حل بحران سوریه است.
این سیاستمدار روسی ادامه داد: آ ن ها مذاکره را درک می کنند و متوجه اند که این مذاکرات بدون روسیه به سختی به صلح در منطقه ختم می شود. در حقیقت همه ما خواهان صلح در منطقه و نه تداوم ناآرامی ها یا سقوط دولت ها، تضعیف آن ها و تغییر رژیم ها هستیم.
وی سپس به موضع اتحادیه اروپا در قبال بحران سوریه پرداخت و اظهار کرد، موضع بی اعتنای اتحادیه اروپا در قبال سوریه غیرقابل قبول است: “من امیدوارم اتحادیه اروپا اکنون متوجه باشد که مواضع بی طرفانه در مسائل سوریه غیرقابل قبول است.”
لاوروف در ادامه توضیحات جان کری، وزیر خارجه آمریکا درباره نپذیرفتن دیدار با هیئت روسی به ریاست دمیتری مدودف، نخست وزیر روسیه را مطرح کرد: “جان کری به من گفت، ما هنوز در روند تغیر شرایط روابط هستیم و اکنون شرایط برای چنین ارتباطی مهیا نیست. بهتر است که روابط را در سطح وزرا پیگیری کنیم و بعد برای بررسی ایده های شما آماده خواهیم شد.”
وزیر خارجه روسیه سپس به موضع کشورش در سوریه اشاره کرد: “ما نه خواهان تامین منافع بشار اسد، رییس جمهور سوریه هستیم و نه مخالفان بلکه ما تنها به دنبال منافع سوریه ایم.”
وی خاطرنشان کرد، روسیه برای بررسی راه حل سیاسی این بحران با اسد گفت وگو داشته است: “اسد به خوبی از ضرورت حل سیاسی بحران کشورش آگاه و معتقد است مبارزه نظامی علیه تروریسم باید مکمل تحکیم بخش های سالم جامعه و آغازگر روندی صلح آمیز باشد که منافع تمامی گروه های سوری را تامین کند. ”
گفتنی است، نشست چهارجانبه آمریکا، روسیه، عربستان و ترکیه برای بررسی بحران سوریه روز گذشته در وین و بدون حضور ایران برگزار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *