امریکن اینترپرایز: تحریم‌ها لغو نمی‌شوند/ ایرانی‌ها انگلیسی بلد نیستند!

بعد از انتشار نامه رهبر جمهوری اسلامی به حسن روحانی، رئیس دولت یازدهم، در خصوص الزامات برجام، علاوه بر بازتاب گسترده ای که در رسانه های دنیا صورت گرفت، تحلیل های مختلفی نیز از سوی ناظران سیاسی و رسانه های جهان در این خصوص ارائه شد.

اندیشکده آمریکایی امریکن اینترپرایز (AEI) در تحلیلی با اشاره به نامه آیت الله خامنه‌ای به حسن روحانی پیرامون تأیید مشروط برجام، نوشت: «رهبر ایران با این بیانیه می خواهد ایران، زمین بازی را به دست بگیرد.»

aei

«فردریک کاگان» مدیر مرکز مطالعات تهدیدات حیاتی آمریکا (CriticalThreats) در این اندیشکده، در تحلیل خود درباره این نامه نوشت: «آیت الله علی خامنه ای به جهان یادآوری کرد توافق هسته ای ایران توافق هسته ای ما [آمریکایی ها] نیست.»

کاگان با اشاره به این که بر خلاف اظهارات دولت ایران درباره لغو همه تحریم های اقتصادی،«در توافق هیچ تعهدی برای آمریکا یا اروپا مبنی بر لغو تحریم های غیرهسته ای داده نشده» مدعی این مطلب شد که «کسی در دولت ایران انگلیسی بلد نیست»

وی گفته است: «حسن روحانی منتقدان [خارجی] توافق را چنین مسخره کرده که آن ها نمی توانند ایران را روی نقشه پیدا کنند. ظاهراً این دولت ایران است که نمی تواند کسی که انگلیسی خواندن بلد باشد پیدا کند.»

این تحلیلگر در ادامه مدعی شده است که: «آیت الله خامنه ای در تلاش است برداشت خود از توافق را به غرب تحمیل کند، و در حال فراهم کردن اهرمی است تا برای تقلب از سوی ایران فضا ایجاد نماید. طبق خوانش او، غرب از ابتدا ناقض توافق است.»

او ادامه می دهد: «آیت الله خامنه ای به تلافی این مطلب، احتمالاً اصرار خواهد کرد دولت ایران از انجام تعهدات خود خودداری کند. پذیرفتن بیانیه آیت الله خامنه ای حتی بصورت غیرمستقیم مساوی است با قبول مذاکره مجدد بر روی توافق. کاخ سفید باید سریعاً و بطور روشن این اظهارات را رد کند. در آن صورت بعید است آیت الله خامنه ای توافق را به راحتی باطل اعلام کند.»

وی پیش بینی کرد: «رد مطالبه های او احتمالاً به این منجر خواهد شد که ایرانی ها دائماً با این ادعا که آمریکا به تعهدات خود پایبند نیست، پایبندی به بخش هایی از توافق را نپذیرند. آمریکا و شرکای اروپایی آن با تعلل کردن به جای زدن به زیر کل توافق، سعی بر مذاکره خواهند کرد .

تهران تلاش خواهد کرد تا به‌حدکافی جذاب نگه داشتن ادامه اجرای توافق، دیگران را به این عملیات فریب تشویق کند. در نهایت، ایران به احتمال زیاد، توافق را در حالی نقض خواهد کرد که غرب، نقض عهدهای او را خواهد پذیرفت.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *