پاتک جدید عربستان به اوپک

تولید نفت اوپک مدت‌هاست که سقف مجاز خود را رد کرده است. پیش از این آن‌طور که عنوان می‌شد، مازاد بیش از یک میلیون بشکه نفت در این سازمان است. با این حال، گزارش‌های تازه مساله را قدری جدی‌تر می‌کند، چرا که آن‌طور که بلومبرگ گزارش داده،‌ این مازاد عرضه به بیش از دو میلیون بشکه رسیده است.
طبق آخرین گزارشی که بلومبرگ از وضعیت امروز اوپک منتشر کرده است، میزان تولید نفت این سازمان از مرز 32 میلیون و200 هزار بشکه نیز فراتر رفته است. این گزارش نشان از آن دارد که میزان مازاد عرضه اوپک، بازهم با افزایش روبرو شده است.

به گزارش سازمان جوانان پان ایرانیست به نقل از اقتصادنیوز، بررسی دقیق‌تر نشان از آن دارد که میزان تولید نفت عربستان که باید به دلیل بازگشت برخی کشورها از جمله ایران، کاهش می‌یافت، بازهم با افزایش روبرو شده است. همین مساله سبب شده تا بلومبرگ در گزارش خود این نکته را به میان آورد که عربستان باز هم در اوپک تخلف کرده است. بیشترین میزان تولید را لیبی و عربستان به نام خود ثبت کرده‌اند.
براین اساس، اوپک به جای کاهش میزان عرضه نفت خود در بازار، بازهم با سیاست افزایش عرضه جلو رفته است؛ مساله‌ای که بسیاری آن را عاملی برای افت دوباره قیمت‌ها می‌دانند.
این در حالی است که هنوز ایران به بازار نفت بازنگشته است. آن‌طور که مقامات دولتی بیان کرده‌اند، ایران در نظر دارد با افزایش یک میلیون بشکه‌ای صادرات نفت خود،‌ به بازار بازگردد. هرچند که این بازگشت منوط به اجرای کامل برجام است.
در چنین شرایطی، برخی معتدند که عربستان در تلاش است تا وضعیت بازگشت ایران به بازار نفت را با مشکل روبرو کند. با این حال، مقامات دولتی ایران بارها تاکید کرده‌اند که دنبال به دست آوردن دوباره سهم خود از بازار نفت هستند و هیچ نگرانی از احتمال کاهش قیمت نفت ندارند.
بسیاری کارشناسان در این میان معتقدند که عربستان باید سهم تولیدی ایران و دیگر کشورها را پس دهد. پیش از این به دلیل کم شدن حضور برخی کشورها در بازار اوپک،‌کشورهایی مانند عربستان این سهم را جبران می‌کردند. همین مساله در نهایت سبب شد تا محدودیت سقف تولیدی اوپک برای کشورها برداشته شود؛ اتفاقی که حالا به یک بحران در اوپک منجر شده که راهکاری هم جای آن را نمی‌گیرد.
حال آنکه عربستان به عنوان بزرگترین تولید کننده نفت اوپک، تولید خود را در ماه گذشته میلادی ۸۰ هزار بشکه در روز افزایش داد و به ۱۰ میلیون و ۳۸۰ هزار بشکه رسید تا آخرین تلاش خود برای سلطه بر بازار نفت را به اجرا درآورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *