کاهش 15 درصدی صادرات/ افت 44 درصدی صادرات صنعت و معدن

رییس کنفدراسیون صادرات به تشریح آخرین وضعیت صادرات در بخش‌های مختلف در سال جاری پرداخت و از رشد منفی 15.1 درصدی کلی صادرات و افت 44 درصدی صادرات در بخش صنعت و معدن در هفت ماه ابتدایی امسال خبر داد.

محمد لاهوتی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: وضعیت صادرات بعد از سال‌های زیادی که رشد مثبت داشت طبق آمار‌ها در هفت ماه ابتدایی امسال با رشد مفنی 15.1 درصدی روبرو شده است که مهمترین دلیل آن به کاهش قیمت نفت و تاثیر 40 درصدی آن بر میعانات گازی بر می‌گردد.

وی افزود: همچنین بخش صنعت کاهش 44 درصد صادرات داشته است که به وضعیت عوارض صادراتی سالیان گذشته مربوط می‌شود که باعث شد بازار‌های صادراتی از ما گرفته شود. با وجود آنکه این عوارض برداشته شد اما نتواستیم مجددا به جایگاه قبلی‌مان برگردیم.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: کاهش صادرات را می‌توان در بخش عوارض صادراتی در برخی کالاها از جمله محصولات چرمی سالامبور و وت بلو که حدود کاهش 40 درصدی داشته‌اند، مشاهده کرد.

وی درباره وضعیت واردات در هفت ماه ابتدایی سال جاری نیز گفت: واردات در این مدت با کاهش 21.1 درصدی همراه شده است و از آنجاکه بیش از 80 درصد واردات ایران کالاهای واسطه‌ای تولید است این اتفاق نشان‌دهنده کاهش تولید داخل است.

لاهوتی با بیان آمار‌های دیگر از وضعیت صادرات اظهار کرد: در هفت ماهه امسال صادرات میعانات گازی 41 درصد، فرش و صنایع دستی 15 درصد، کشاورزی 12 درصد، معدن 44 درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد منفی صادرات داشته‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *