۹۰ درصد حیات وحش ایران طی ۴ دهه نابود شده است

۱۸ میلیون بلوط در زاگرس خشک شده است
نشست زمین در شهر تهران ۹۰ برابر شرایط بحرانی است

مدیرکل آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان محیط زیست، گفت: بیش از ۹۰ درصد حیات وحش کشور طی چهار دهه از دست رفته است. به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد درویش در نشست بررسی «تأثیر سینما و تلویزیون بر رفتار مردم با محیط زیست»، تأکید کرد: ایران با چند بحران بزرگ رو به رو است. یکی بحران خاک است که هیچ‌کس متوجه آن نیست و صدای آن را نشنیده است. با توجه به اقلیم ایران بین ۴۰۰ تا ۸۰۰ سال طول می‌کشد تا یک سانتی‌متر خاک تولید شود اما در حالت خوش‌بینانه ما سالی ۲ میلیارد مترمکعب خاک از دست می‌دهیم. با در نظر داشتن ارزش ۴۸ دلاری هر متر مکعب خاک ما سالانه ۵۶ میلیارد دلار سرمایه کشور را از دست می‌دهیم.
وی گفت:‌ بحران دیگر آن است که در حدود ۱۰۰ میلیون هکتار پهنه سرزمین ایران، در دو سوم مساحت کشور، افت آب‌های زیرزمینی به ۲ متر و بیشتر رسیده است و ما در بزرگترین بحران بیابان‌زایی قرن حاضر ۴۸۰ هزار هکتار بیابان‌زایی داشته‌ایم. افت آب‌های زیرزمینی در این ابعاد یعنی اینکه چه دریاچه‌های بزرگ‌تر از ارومیه را در زیر زمین از دست می‌دهیم و حواسمان نیست و تنها نشانه‌های کوچکی مثل ارومیه، ظشک، آلماگل و آلاگل را روی زمین می‌بینیم.
به اعتقاد درویش، بحران تنوع زیستی بحران دیگر ایران زمین است. زمانی که کلنگ سازمان محیط زیست زمین خورد یک میلیون و سیصد هزار آهو، گوزن، گورخر، قوچ و میش و کل و بز و … در ایران زندگی می‌کردند اما اکنون این آمار به کمتر از ۱۱۰ هزار رسیده است یعنی ایران زمین بیش از ۹۰ درصد حیات وحش خود را در چهار دهه از دست داده است. سرزمینی که کل و بز و پلنگ و یوزپلنگ نتواند در آن زندگی کند حتماً حالش خراب است و حتماً غذای این سرزمین سالم نیست. این چنین می‌شود که به گفته وزیر بهداشت باید ۱۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان در سال (یعنی ۶۰ برابر بودجه سازمان محیط زیست) باید برای داروهای ضد سرطان هزینه کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *