تخلیه سریع زرادخانه اتمی امریکا از اینجیرلیک

تهیه و تنظیم: مجید بچاوی
در زمان بحران فزاینده خاورمیانه، ایالات‌متحده به شکلی مخفی بمب‌های اتمی تاکتیکی خود که در جنوب ترکیه در پایگاه هوایی اینجیرلیک انبار کرده بود را به پایگاه‌های امریکا در رومانی منتقل می‌کند.
بنابراین، تشکیلات اوباما قدمی دیگر در برچیدن چادرهایش از خاورمیانه برداشته است. در مقابل، روسیه تاثیر نیروی هوایی خود در منطقه را با استفاده از پایگاه جدید خود در ایران که به دنبال تاسیسات این کشور در سوریه برپا گردید گسترش می‌دهد. بمب‌افکن‌های پیشرفته در هر دو کشور در حال افزایش تعداد حملات هوایی هستند، در همان زمان کشتی‌های جنگی روسیه که حامل موشک‌های کروز مدل کالیبر هستند در مدیترانه و دریای کاسپین گرد هم می‌آیند.

photo340955025766459477
منابع امنیتی-نظامی دبکافایل گزارش داده‌اند که واشنگتن پس از گفتگو با مقامات ترکیه برای آزادی ۱۵۰۰ نفر از نیروهای آمریکایی که در پایگاه بودند تصمیم گرفت این زرادخانه اتمی خود از ترکیه را برچیند. این نیروها کمپین امریکا علیه داعش در سوریه را هدایت می‌کردند.
این گفتگوها در جهت متوقف کردن اصرار ترکیه برای کنترل این زرادخانه و رد کردن این درخواست از جانب آمریکایی‌ها صورت پذیرفت. بین ۵۰ تا ۷۰ عدد بمب تاکتیکی جاذبه‌ای اتمی در مخازنی زیر زمین نزدیک بمب‌افکن‌های آمریکایی انبار شده بودند. هرچند واشنگتن این موضوع را کاملا تایید نکرد ولی نیروهای هوایی و زمینی آمریکایی پس از کودتای اخیر ترکیه در این پایگاه قرنطینه شده بودند.
تیره شدن روابط آنکارا و واشنگتن در تقابل شدید با دوستی دوباره ترکیه و روسیه که در سنپیترزبورگ به دست آمد قرار گرفته است. از آن زمان تاکنون خواستی وجود داشت برای این‌که به نیروی هوای روسیه اجازه داده شود جای هواپیماهای جنگی آمریکایی در اینجیرلیک را بگیرند. اتفاقی که اینک آغاز شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *