نادر جهانبانی،وطن پرستی در کسوت خلبان

نادر جهانبانی (۲۷ فروردین ۱۳۰۷ – ۲۲ اسفند ۱۳۵۷) خلبان نیروی هوایی  ایران، یکی از خلبانان ویژه محمد رضا شاه پهلوی و سرپرست تیم آکروجت تاج طلایی بود. آخرین درجه وی در ارتش سپهبد بود.
سپهبد«نادر جهانبانی» در بیست‌و‌هفتم فروردین سال 1307 زاده شد. پدرش تیمسار «امان‌اله جهانبانی» بود و مادرش از مهاجران روسی بود. نادر پس از پایان تحصیلات متوسطه در سال 1322 برای ادامه تحصیل به روسیه رفت و از دانش‌گاه آن‌جا با درجه ستوان یکم ارشد فارغ التحصیل شد و به نیروی هوایی شاهنشاهی پیوست و در سال 1336 برای گذراندن دوره جت به آلمان رفت و بعد از بازگشت معلم خلبان یگان‌های شکاری شد.

او از جمله افسرانی بود که دوره آموزش آکروجت را در «آمریکا» گذراند، سپس در ایران این تیم سر افراز را که به نایب قهرمانی مسابقات آکروجت جهان نایل شده بود راه اندازی کرد. وی پس از ورود شکاری‏های جت F-84 و F-86 به نیروی هوایی ایران، کار تشکیل تیم افسانه‏ای «آکروجت تاج طلایی» را آغاز کرد و بدین سبب، پدر آکروجت ایران محسوب می‏شود.

تیمسار جهانبانی، معاون فرمانده نیروی هوایی ارتش نیز بود او هم‌چنین مدتی‌ ریاست سازمان تربیت بدنی را بر عهده داشت. او به‌خاطر چهره اروپایی‌ که داشت به عنوان «ژنرال چشم‌آبی» معروف بود. همسر وی «فرخ زنگنه» نام داشت و این دو دارای دو فرزند به نام‌های «انوشیروان و گلنار» بودند.
منبع:رادیو کوچه

1 دیدگاه برای «نادر جهانبانی،وطن پرستی در کسوت خلبان»

  • آوریل 22, 2011 در t 5:10 ق.ظ
    Permalink

    عالی بود عالی سپاس فراوان شایسته هست در تمام سایتها پخش گردد که من انجام دادم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *