طرح غیر اصولی و آمارزای «کارورزی» در آستانه شکست

در حالی که هدف گذاری طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی جذب ۱۵۰ هزار نفر در سال اعلام شده بود اما اکنون و با گذشت بیش از شش ماه از ثبت نام داوطلبان، دولت اعلام کرده است ظرفیت جذب ۵۶ هزارفارغ التحصیل همچنان وجود دارد.

طرح کاروزی ویژه اشتغال فارغ‌التحصیلان، دانش‌آموختگان دانشگاهی گروه سنی ۲۳ ساله تا ۳۲ ساله (با احتساب ۲ سال خدمت سربازی) در همه رشته‌های دانشگاهی برحسب نیاز بنگاه‌های اقتصادی خصوصی و تعاونی بود که از ابتدای مطرح شدن آن در آخرین سال فعالیت دولت نخست حسن روحانی با انتقادهایی از سوی کارشناسان روبرو شد.

نخستین مساله‌ای که در این طرح مورد توجه قرار گرفت میزان حقوقی است که کارورزان در ازای کار تمام وقت و پر کردن یک جایگاه شغلی، دستمزدی حدود یک سوم حداقل دستمزد مصوب از سوی وزارت کار را دریافت خواهند کرد.

ساز و کار دستمزدی این طرح از یک سو باعث شده یرخی کار‌شناسان این طرح را ناکارآمد و بدون دستاوردی موثر ارزیابی کنند و از سوی دیگر تعدادی از فعالان کارگری، دانشجویان و فارغ‌التحصیلان با راه‌اندازی کمپین‌هایی در فضای مجازی به این شیوه استخدام نیروهای فارغ‌التحصیل اعتراض کنند و از آن به عنوان طرح «بیگاروزی» نام ببرند.

این در حالیست که شیوه استخدامی این طرح که کارفرما را از پرداخت حق بیمه کارورزان معاف می‌کند، تهدیدی جدی برای نیروهایی است که پیش و خارج از این طرح به استخدام درآمده‌اند.

این مسئله به ویژه جامعه کارگری را بیش از دیگر مشاغل نگران کرده است. کارگرانی که نه حداقل دستمزدشان کفاف زندگی و معیشت‌شان را می‌دهد و نه با شیوه‌های استخدام غیر رسمی و غیر قراردادی امنیت شغلی دارند در معرض حذف از موقعیت شغلی و جایگزین شدن کارورزان با خود شده‌اند.

گفتنی است هر چند این طرح در برنامه ششم توسعه پیش‌بینی شده بود و در سال گذشته به طور آزمایشی در ۸ استان ایران انجام شده بود اما یکی از وعده‌های حسن روحانی در انتخابات اخیر ریاست جمهوری هم بود. سامانه طرح کارورزی ویژه اشتغال فارغ التحصیلان یا کاج، بلافاصله پس از انتخابات ریاست جمهوری برای ثبت‌نام متقاضیان فعال شد.

اکنون طرحی که از ابتدا مشخص بود دولت حسن روحانی تنها با هدف افزایش آمار شاغلین در ایران و بدون ایجاد فضای اشتغال پایدار طراحی شده بود، در آستانه شکست قرار گرفته است و مردم حتی از این طرح دولت روحانی نیز استقبال نکردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *