معترضان سوری، میدان مرکزی سومین شهر سوریه را به تصرف در آوردند

جــرس: یک روز بعد از کشتار معترضان در سوریه و درحالیکه رژیم آن کشور و در راس آن بشار اسد، تنها با وعده های تلویزیونی سعی در کنترل اعتراضات دارند، منابع خبری از تجمع هزاران تن از مخالفان حکومت در میدان اصلی شهر «حمص»، سومین شهر بزرگ این کشور تجمع کرده اند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، طی اعتراضات دو روز گذشته در شهرهای مختلف سوریه، گروه زیادی از معترضان کشته و زخمی و ربوده شده اند.

 

همزمان گزارش برخی رسانه های بین المللی حاکی از آن است که پلیس سوریه خطاب به مادران بازداشت شدگان گفته است که فرزندان خود را فراموش کنید، بروید بچه دیگری بزایید!
به گزارش خبرگزاری فرانسه، تصاویر ویدئویی که بر روی اینترنت منتشر شده نشان می دهد که مردم شهر حمص بر روی زمین میدان مرکزی شهر – که اینک به تاسی از قاهره، تحریر (آزادی) نام گرفته- نشسته اند.
مخالفین حکومت اسد، درحالیکه خواستار “لغو فوری قانون وضعیت اضطراری” و “آزادی همه زندانیان سیاسی” شده اند، می گویند که مرکز شهر را مادامیکه مطالبات سیاسی آنها برآورده نشود در اشغال خود نگه می دارند.
فعالان سیاسی مخالف حکومت نیز می گویند ایست های بازرسی در اطراف میدان شهر ایجاد شده تا اطمینان حاصل شود تنها مردم غیرنظامی و غیرمسلح وارد منطقه می شوند.
یکی از رهبران مخالفان که برادرش در تظاهرات روز یکشنبه توسط نیروهای حکومتی به قتل رسیده گفته است که مردم داوطلب به معترضان آب و غذا می دهند.
نجاتی طیاره، یکی دیگر از معترضان به خبرگزاری فرانسه گفته است که هزاران تن در این میدان که توسط تظاهرکنندگان به تحریر (میدان معروف مصر) تغییر نام پیدا کرده تحصن کردند.
در همین حال خبرگزاری رسمی سوریه ادعا کرده است که چند نظامی از جمله یک ژنرال ارتش و دو پسرش توسط “باندهای تبهکار مسلح” ربوده و اجسادشان قطعه قطعه شده است.
بشار اسد برای آرام کردن مخالفین قول انجام اصلاحات سیاسی داده است، اما معترضین می گویند این کافی نیست و صرفا وعده های ظاهری است.
طی هفته های اخیر بالغ بر دویست نفر از معترضان در جریان اعتراضات خیابانی در شهرهای درعا، بانیاس، دمشق، لاذقیه، حمص و .. کشته شده اند.

 

فرزندان خود را فراموش کنید، بروید بچه دیگری بزایید
همزمان گزارش برخی رسانه های بین المللی حاکی از آن است که پلیس سوریه خطاب به مادران بازداشت شدگان گفته است که فرزندان خود را فراموش کنید، بروید بچه دیگری بزایید!

به گزارش تارنمای انتخابات به نقل از «دیلی میل»، یکی از بازداشت شدگان سوری که جوانی بنام خالد است، بعد از آنکه از بازداشتگاه آزاد شد، به مانند دیگر معترضان به شدت کتک خورده بود. بدن او پر از جاهای زخمی بود که توسط نگهبان زندان برجای گذاشته شده بود. او دیگر اعتراض نمی کند اما برادر او به شدت خشمگین است.
یک زن جوان نیز به این خبرنگار گفت: من تمام زندگیم را در ترس گذراندم. پدر من سالها پیش به من گفت که به یاد داشته باشد که دیوارها هم گوش دارند. ایا به نظرتان اولین چیز وحشتاک برای بچه، این نیست که می شنود؟
دلیل خوبی برای این احتیاط ها وجود دارد. این مردم که زرنگ هم هستند همۀ کسانی را که کتک خورده اند یا زندانی شده اند را می شناسند. یکی از آنها می گوید: دو نفر از دوستان من زندانی شده اند.
دیگری می گوید دوستم را آخرین بار زمانی که بدنش آغشته به خون شده بود دیدم و در آن حال نیروهای امنیتی او را با خود بردند.
این گزارش افزود “ماه گذشته گروه زیادی از جوانان معترض، به دلیل دیوارنویسی هایی که در شهر درعا کرده بودند بازداشت شدند. آنها نوشته بودند که مردم خواستار سقوط حکومت هستند. مادران آنها برای آزاد کردن آنها، همراه با یک روحانی مذهبی به پلیس رفتند و از آنها تقاضای آزادی فرزندانشان را داشتند. اما به آنها گفته شد که دیگر فرزندانشان را فراموش کنند. آنها به مادران گریانِ بازداشت شدگان گفتند که بروید و بچه های بیشتر بزایید.
همزمان گزارش هایی مبنی برای اینکه به خانواده های قربانیان گفته شده است اگر آنها موافقت کنند که چیزی نگویند، جسد فرزندانشان را تحویل می گیرند.
گزارش برخی خبرگزاری ها و منابع خبری، از رفتار مشابه حکومت سوریه و جمهوری اسلامی در سرکوب معترضان و انحراف دادن و مرعوب کردن جریان مبارزات مردمی حکایت داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *