مصاحبه با مریم اصلانی مادر شاهین زینعلی، پان ایرانیست در اعتصاب

شاهین زینعلی ، پیمان عارف ، آرش صادقی و جواد علیخانی چهار تن از زندانیان سیاسی اوین می باشند که از غروب روز یکشنبه ۱۵ خرداد ماه طی صدور بیانیه ای ضمن اعتراض به نحوه کشته شدن هاله سحابی از اعتصاب غذای خود در زندان اوین خبر داده اند و پایان اعتصاب غذای خود را منوط بر تشکیل کمیته مستقل حقیقت یاب و تحقیق در مورد تمامی جنایات ۲سال اخیر به ویژه قتل مظلومانه هاله سحابی دانسته اند .
شاهین زینعلی در تاریخ ۷ دیماه ۱۳۸۸ بازداشت گردید و بر اساس حکم صادره از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی پیرعباسی ، به دو سال حبس به جهت اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور از طریق عضویت در حزب پان ایرانیست، ۹۱ روز حبس به جهت فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق شرکت در تجمعات غیر قانونی منجر به اغتشاش، و مصاحبه با رسانه های بیگانه و پرداخت مبلغ یک میلیون و پانصد هزار ریال جزای نقدی محکوم گردید . این در حالیست که این روزنامه نگار و فعال سیاسی قبل از بازداشت از دریافت کارت امتحانات پایان ترم دانشگاه محروم و مسولان دانشگاه ضمن ضبط کارت دانشجویی وی، از ورود این دانشجو به دانشگاه خودداری به عمل آورده اند و غیر رسمی او را از ادامه تحصیل محروم کرده اند .

در ادامه مصاحبه خبرنگار تحول سبز با مریم اصلانی مادر شاهین زینعلی را می خوانید . این مصاحبه در حالی صورت گرفت که خانم اصلانی ضمن نگرانی شدید بابت وضعیت فرزندش در وضعیت روحی مناسبی نبودند و اشکهایشان تمام طول مصاحبه صدایشان را همراهی می کرد .

خانم اصلانی در خبرها آمده شاهین در اعتصاب غذا به سر می برند . آیا این خبر صحت دارد ؟

بله ، شاهین به همراه سه نفر دیگر از زندانیان سیاسی در زندان اوین از یکشنبه گذشته دست به اعتصاب غذا زده اند .

آخرین ملاقات شما با شاهین چه زمانی بوده است ؟

خوشبختانه دوشنبه، دیروز شاهین را ملاقات کردم . البته ملاقات کابینی بود و به دلیل کنترل زیادی که می شود نتوانستم درست با شاهین صحبت کنم اما اعتصابش را تایید کرد .

وضعیت روحی و جسمی شاهین را چگونه ارزیابی کردید ؟

با توجه به اینکه هشت روز از اعتصاب غذایش می گذشت خیلی از نظر جسمی ضعیف شده بود و طی یک هفته ای که ندیده بودمش خیلی لاغر شده بود . اما روحیه اش مناسب بود . هر چند خبر درگذشت آقای هدی صابر نه تنها شاهین بلکه تمام زندانیان را منقلب کرده بود . هفته های گذشته همه زندانیان سیاسی با انرژی و روحیه مناسبی برای ملاقات مراجعه می کردند اما دیروز همه آنها غمگین و مبهوت بودند . با همه این احوال از آنجا که شاهین جوان بسیار با روحیه ایی است حداقل جلوی من خودش را حفظ کرده بود .

شاهین طی ملاقات از زمان پایان اعتصاب غذا شما را مطلع نکرد ؟

پر واضح است من مانند هر مادر دیگری از شاهین درخواست کردم اعتصابش را پایان دهد. از شاهین پرسیدم آخه چرا به بدنتان آسیب وارد می کنید … اما ظاهرا این جوانان درخواستی دارند و تا رسیدن به خواسته شان می خواهند اعتصاب را ادامه دهند که این خیلی جای نگرانی دارد . الان نزدیک ده روز است این بچه ها اعتصاب کرده اند و ادامه آن واقعا خطرناک است و ما خانواده ها بسیار نگران هستیم .

خانم اصلانی زندانی بودن شاهین آیا تاثیری روی روند زندگی شما و دیگر فرزندانتان داشته است ؟

ببینید این مساله یک بعد عاطفی دارد و یک بعد اجتماعی . از نظر عاطفی با توجه به اینکه شاهین فرزند بزرگ من است و مادری هستم که به تنهایی از فرزندانم مراقبت می کنم جای خالی شاهین هم برای من و هم برای فرزندان دیگرم خیلی محسوس است . همه ما وابستگی بسیار زیادی به شاهین داشتیم و روزهای بسیار سختی را سپری می کنیم . به هر حال پسرو برادری در خانه بوده که الان غایب است و فقط باید لحظه به لحظه یادش کنیم ، آن هم فردی مثل شاهین که پشت و پناه همه ما بود . از نظر اجتماعی هم خوب خللی در زندگی من و سه فرزند دیگرم وارد شده است .همانطور که می دانید و من نمی توانم باز کنم تحت فشارهایی هستیم و روند عادی زندگی طی نمی شود .

به عنوان یک مادر و با توجه به شرایط فعلی شاهین ، فکر نمی کنید بهتر بود شاهین هیچوقت فعالیتهایی نمی کرد که به زندان ختم شود ؟

مسلم است هر مادری دوست دارد فرزندانش در کنارش باشند اما شاهین اعتقاد یا عمل خلافی انجام نداده بود . شاهین پسری فهمیده و با مطالعه بود که به شدت به مردم و وطنش علاقه داشت و نمی توانست بی تفاوت باشد . من با تمام وجود به شاهین افتخار می کنم و خوشحالم فرزندی دارم که به خاطر اندیشه اش ایستادگی کرده . در این زمانه داشتن فرزند صالح نعمت بزرگی است که من از این نعمت بهره برده ام و خوشحالم زحماتم به هدر نرفته است .ضمن اینکه من تنها نیستم و مادران زیادی جگرگوشه های بی گناهشان در زندان هستند . تنها نکته ایی که خیلی من را آزار می دهد محروم کردن شاهین از تحصیل است . شاهین بسیار به تحصیل علاقمند بود.

شاهین طی حکم قضایی از تحصیل محروم شده است ؟

خیر ، شاهین در طی دوران تحصیلش به دلیل فعالیتهایش با مشکلاتی روبرو می شد مثلا یکبار یادم می آید تاریخ احضاریه اش درست روز و ساعت امتحان پایان ترمش بود ، اما آخرین بار نزدیک امتحانات پایان ترم شاهین بود که کارت دانشجویی او ضبط شد و به او اعلام کردند طبق دستور مقامات حق ورود به دانشگاه را ندارد و غیر مستقیم به محرومیت از تحصیل وی اشاره شد . من الان واقعا نمی دانم که آیا او برای همیشه محروم از تحصیل است یا خیر .

وکلام آخر ؟

امیدوارم خداوند به همه ما خانواده های زندانیان سیاسی کمک کند که دوری عزیزانمان که خیلی هم سخت است تحمل کنیم . من نمی دانم بچه من و همه آن عزیزان که شرایط شاهین را دارند چه بوده است . دلم می خواهد بدانم به کدامین گناه . با مسولین چه صحبتی می توانم داشته باشم در این چند ماه که شاهین زندان بوده با تمام دوندگی هایی که داشتیم فقط یک بار توانستم شاهین را حضوری ملاقات کنم و این در حالیست که طبق چیزی که خودشان به ما گفتند ماهی یکبار می توانیم درخواست ملاقات حضوری داشته باشیم . اما صحبتی با مسولان دانشگاه ها دارم و خواهش می کنم در این مورد کمی مستقل تر عمل کنند و بگذارند بچه ها بعد از گذراندن مدت مقرر شده به تحصیلشان ادامه دهند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *