خط لوله “تاپی” جایگزین خط لوله “صلح”

به گزارش سایت ایراس ، مجلس سنای افغانستان اخیرا مصوبه تاسیس این خط لوله را تصویب کرد. اما خط لوله‌ تاپی یا “ترانس افغان” باید از استان‌های هلمند و قندهار بگذرد که تحت نفوذ طالبان قرار دارند و همچنین از مناطق آشوب ‌زده‌ بلوچستان ، پاکستان عبور کند. بنابراین مسئله تامين امنیت یکی از مهم‌ترین چالش‌های این پروژه است.
افغانستان برای محافظت از “خط لوله تاپی” ۱۲ هزار نیروی نظامی استخدام می‌کند. این خط لوله جایگزین “خط لوله صلح” ایران به پاکستان و هند است که به دلیل مخالفت آمریکا، اجرائی نشد. آیا با تامین امنیت، طرح تاپی به اجرا در می‌آید؟ در ۱۱ دسامبر سال ۲۰۱۰ میلادی تفاهم‌نامه‌ احداث “خط لوله‌ تاپی” بین سران چهار کشور ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند درعشق‌آباد امضاء شد. آمریکا، روسیه، “بانک توسعه آسیا” و حتی برخی از مخالفان دولت افغانستان از جمله “گلبدین حکمتیار”، از احداث این خط لوله حمایت کردند.

“وحیدالله شهرانی”، وزير معادن و صنايع افغانستان در مجلس سنای این کشور اعلام کرد ، ترکمنستان پس از روسیه، ایران و قطر بزرگترین ذخیره گازی جهان رادارد و انتقال گاز این کشور از طریق خاک افغانستان در بهبود وضعیت اقتصادی افغانستان مفید خواهد بود. وی تائید کرد: “چالش بزرگ اين خط لوله در مسير افغانستان، ناامنی است و به منظورحل اين چالش، وزارت كشور ۱۲ هزار نیروی ویژه نظامی را برای تأمين امنيت آن استخدام خواهد کرد”.
كارشناسان امور گاز هم به این مسئله بیشتر توجه می‌کنند که علیرغم بسیاری از مشکلات از جمله “تعیین قيمت گاز و تعرفه‌ی ترانزيت” که هنوز حل نشده است، تامین امنیت خط لوله تاپی توسط ۱۲ هزار نیروی ویژه نظامی افغان می‌تواند زمینه را برای سرمایه‌گذاری‌ها در این پروژه فراهم کند. /

برگرفته از سایت ایران شرقی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *