احتمال تحریم مجلس جدید ترکیه از سوی کردها

به گزارش بی بی سی ، سیاستمداران کرد ترکیه هشدار داده‌اند که اگر ممنوعیت حضور یک نماینده کرد در مجلس لغو نشود، ممکن است از حضور در مجلس جدید ترکیه خودداری کنند.

شورای عالی انتخابات ترکیه گفته است که خطیب دجله، نماینده مذکور، به اتهام ترویج و تبلیغ اعمال تروریستی از ورود به مجلس ترکیه منع شده است.

اما یکی از مقامات حزب صلح و دموکراسی، بزرگترین حزب کرد، گفته است که یا همه ۳۶ نماینده کرد که در انتخابات سراسری در اوایل ماه جاری موفق به کسب کرسی شدند به مجلس ترکیه می روند یا هیچکدام.

آسوشیتد پرس می گوید مقامات انتخاباتی گفته اند خطیب دجله که هم اکنون در زندان به سر می برد، صلاحیت شرکت در مجلس جدید ترکیه را ندارد.

یکی از نامزدهای حزب حاکم، عدالت و توسعه ترکیه به رهبری رجب طیب اردوغان، که بعد از دجله بیشترین آراء را به خود اختصاص داد، کرسی او را تصاحب خواهد کرد.

دجله در سال ۲۰۰۹ به اتهام تبلیغ اهداف و نگرش های شورشیان کرد به بیست ماه زندان محکوم شد.

او خواستار تجدید نظر شده اما چند روز قبل از انتخابات، دادگاه عالی حکم او را تائید کرد.

نامزدهای مستقل حزب صلح و دموکراسی، که از احزاب طرفدار کردها در ترکیه است، توانستند در جنوب شرق ترکیه به موفقیت برسند و ۳۶ کرسی از مجموع ۵۵۰ کرسی را به دست آورند.

۳۵ نماینده مستقل دیگر هفته پیش تهدید کردند که پارلمان ترکیه را بر سر این مسئله تحریم کنند.

احمد ترک، رهبر جامعه دموکراتیک و یکی از رهبران سابق احزاب کرد گفت که حزب حاکم می خواهد ” ترکیه و مردم ما را وارد درگیری کند.”

آقای ترک گفت: “مردم ما نسبت به این تصمیم غیر دموکراتیک واکنش نشان خواهند داد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *