حکم بازداشت جنایتکار لیبی به همراه دو دستیارش توسط دادگاه لاهه صادر شد

دادگاه بین المللی کیفری که مقر آن در لاهه هلند است  حکم بازداشت بین المللی معمر قذافی، رهبر لیبی،  سیف الاسلام یکی از پسران سرهنگ قذافی و عبدالله سنوسی، رئیس اطلاعات ارتش که باجناق سرهنگ قذافی هم هست  را صادر کرده است.

به گزارش بی بی سی ، رئیس این دادگاه گفته است مدارک قابل قبولی وجود دارد که نشان می دهد آقای قذافی مسئول جنایاتی است که نیروهای امنیتی در پاسخ به افزایش درگیری ها در این کشور انجام داده اند.

لوئیس موره نو – اکامپو دادستان ارشد دادگاه بین المللی کیفری در ماه مه درخواست کرده بود که حکم بازداشت رهبر لیبی و دستیاران ارشد او صادر شود.

آقای موره نو- اکامپو گفته است که این دادگاه شواهدی دراختیار دارد که نشان می دهد سرهنگ قذافی “شخصا فرمان حمله به غیرنظامیان غیرمسلح را داده است. او همچنین عامل اصلی دستگیری و شکنجه مخالفان سیاسی اش است.”

گفته می شود تاکنون در جریان نا آرامی ها در لیبی که از حدود چهار ماه پیش در این کشور آغاز شده است، هزاران نفر کشته شدند.

مقامات لیبی پیش از این گفته بودند که آنها این دادگاه را به رسمیت نمی شناسند و از صدور چنین احکامی نگران نیستند.

واکنش ها به صدور حکم بازداشت

یکی از سخنگویان مخالفان سرهنگ قذافی از صدور حکم بازداشت رهبر لیبی توسط دادگاه بین المللی کیفری استقبال کرده است.

درپی انتشار این خبر مردم ساکن در مناطقی که در کنترل نیروهای مخالف دولت لیبی است با حضور در خیابان ها به شادمانی پرداختند.

آندرس فو راسموسن، دبیر کل پیمان آتلانتیک شمالی ، ناتو، هم گفته است که صدور حکم بازداشت رهبر لیبی نشان می دهد که دیگر فرصتی برای سرهنگ قذافی باقی نمانده است.

ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا ضمن استقبال از صدور حکم بازداشت گفته است که این اقدام دادگاه بین المللی کیفری نشان می دهد که ” چرا سرهنگ قذافی مشروعیت قانونی اش را از دست داده وچرا باید هر چه سریعتر قدرت را ترک کند.”

آقای هیگ همچنین از مردم لیبی خواسته تا از پشتیبانی سرهنگ قذافی دست بردارند و خواستار محاکمه عاملان سرکوب مخالفان شده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *