علیرغم کشتار مردم در سوریه روز جمعه تظاهرات میلیونی شکل گرفت

به گزارش تحول سبز  مردم سوریه روز جمعه بار دیگر به خیابان‌ها آمدند و علیه دیکتاتوری بشار اسد شعار دادند. گسترده‌ترین تظاهرات مربوط به شهر حماه بوده که خبرگزاری فرانسه تعداد تظاهرکنندگان آن را نیم میلیون نفر گزارش کرده است، یعنی درست به اندازه جمعه قبل. این یعنی حمله و محاصره نظامی این شهر نتوانسته بر عزم مخالفان و حضور خیابانی آنها تاثیر بگذارد.

مخالفان دولت سوریه به منابع خبری بین‌المللی گفته‌اند که دست‌کم ۱۳ تن در تظاهرات این روز کشته شده‌اند، پنج نفر در شهر حمص و هشت نفر در دمشق و حومه آن. به گفته این منابع، تظاهرکنندگان در شهرهای مختلف شعار «اسقاط نظام» سر داده‌اند.

شهر حماه که در روزهای گذشته مورد حمله ارتش سوریه قرار گرفته بود و از دو روز قبل هم در محاصره تانک‌های ارتش سوریه بود، امروز شاهد حضور نیروهای نظامی و امنیتی حکومت نبود و از این رو تظاهرات صدها هزار نفری معترضان در آن با آرامش برگزار شد. این نیم میلیون نفر در حالی به خیابان‌های این شهر آمدند و شعار سرنگونی بشار اسد را سر دادند که دست‌کم ۸۰ تانک در دروازه‌های شهر مستقر بود.

شهر حماة سابقه طولانی در مخالفت با حکومت خاندان اسد دارد. در سال ۱۹۸۲ و در جریان سرکوب اعتراضات هواداران گروه اخوان المسلمین در این شهر در زمان حکومت حافظ اسد، پدر بشار اسد، پانزده هزار نفر کشته شدند.

حمله ارتش سوریه به این شهر باعث شد که دیروز سفرای آمریکا و فرانسه از این شهر بازدید و با ساکنان معترض آن ابراز همدردی کنند؛ اقدامی که خشم دولت سوریه را برانگیخت. مقامات دولتی، این سفیران غربی را متهم کرده‌اند که با خربکارانی که به خشونت‌ها دامن زده‌اند، ملاقات کرده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *