نابودی هزاران تن محصول پیاز کشاورزان خوزستانی و عدم پاسخگویی مسوولین

به گزارش الف بر اثر بی کفایتی مسئولین و سوء استفاده رانت خواران، هزاران تن پیاز مرغوب کشاورزان زحمتکش خوزستان در حال تلف شدن است.

به گفته یکی از کشاورزان منطقه چند وقت پیش از برداشت پیاز استان خوزستان بازار دچار کمبود این محصول می شود و لذا وزارت بازرگانی مجوز واردات مقدار محدودی پیاز را صادر می کند. در این بین تعدادی از واردکنندگان با توجه به روابط و رانت هایی که دارند اقدام به واردات چند برابر نیاز بازار می کند تا در این دوره که قیمت پیاز به اوج خود می رسد سود کلانی به جیب بزنند که این موضوع باعث میشود که هنگام برداشت این محصول بازار اشباع شده باشد و لذا هزاران تن از محصول پیاز استان روی دست کشاورزان می ماند و دولت برای اینکه جلوی اعتراض شان را بگیرد محصول آنها را به قیمت ناچیزی می خرد و در گوشه ای زیر آفتاب روی هم می ریزد تا بپوسند و از بین بروند.

کشاورزان نیز از روی ناچاری برای برگشت بخشی از هزینه هایشان مجبور به فروش محصول خود به دولت می شوند. جالب اینجاست که برای همین مبلغ جزیی مجبورند در صف های چند کیلومتری بایستند و بعضا تا دو روز زیر آفتاب داغ خوزستان منتظر بمانند.

در نظر بگیرید کشاورزی را که سه تن بار خود را پشت وانت گذاشته و 2 روز در نوبت میماند تا در ازای آن 250 هزار تومان دریافت کند؛ از این مبلغ 100 هزار تومان صرف کرایه ماشین و 50 هزار تومان هم هزینه کارگر میشود و در آخر برای 3 تن پیاز 100 هزار تومان نصیبش می شود و این در حالی است که هر کیلو بذر پیاز 400 هزار تومان است و هر هکتار هم 3 کیلو بذر نیاز دارد.

در عکس ها مشاهده می کنید که یک کشاورز چگونه نتیجه هشت ماه زحمتش را با دست خود مانند زباله بر زمین می ریزد:

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *