اسناد حزب پان ایرانیست درباره‌ی قیام ۳۰تیرماه۱۳۳۱ – تكميلي

بیانیه یکم :       زنده باد مصدق … مرگ بر دشمنان ایران

هم میهنان! زنان! مردان! کارگران! برزگران! اصناف! پیشه وران! اکنون میهن ما در آستانه انجام یک توطئه بزرگ و جنایت تاریخی قرار گرفته است. این جنایتی است که به دست عوامل بیگانه و نوکران نشان‌دار انگلیس برای شکست ملت ایران و در راه دشمنی با دکتر مصدق به کار می‌رود.

ما اکنون اعلام می داریم که جز دکتر مصدق هیچ کس را شایسته رهبری در این نبردهای رهایی بخش نمی‌شناسیم. هزاران هزار جوانان نیرومند حزب پان‌ایرانیست در سراسر ایران از رهبر انحراف ناپذیر مبارزه ملی «دکتر مصدق» حمایت خواهند کرد.ما نخواهیم گذارد یکبار دیگر تیرگی همه جا را فراگیرد و ظلمت ِ استعمار میهن ما را جولانگاه جنایتکاران قرار دهد.ما نبرد خونین خود را بر ضد همه دستگاه های بیگانه پرست ادامه می دهیم. ما همه مردم ایران را فرا می‌خوانیم که در راه به خاک سائیدن پوزه ی اجنبی پرستان همدوش مصدق دلیر همچنان به پیش روند.

ایرانی…خون و شرافت تاریخ ملت تو به تو حکم می کند که نگذاری مرز و بوم ایران باز اسیر پنجه های خون آشام استعمار گردد. هم میهن … در صفوف مبارزه مجهز باش.  نبرد خونین ادامه خواهد یافت. به پیش … با ما… در راه ایران …همدوش با مصدق.

 دفتر مرکزی حزب پان ایرانیست  شامگاه پنجشنبه ۲۶ تیر ۱۳۳۱

 (منبع : روزنامه ندای پان ایرانیسم – شماره ۲۷ – مرداد ۱۳۳۱)

 *****

  بیانیه دوم:      باید دادگاه ملی به ریاست دکتر مصدق و آیت الله کاشانی تشکیل گردد

هم میهنان استعمار با تمام قدرت و نیرنگبازی در برابر اراده آهنین شما به زانو درآمد.

قوام عامل جنایتکار و قاتل صدها نفر از مردان و زنان و کودکان هموطن بیگناه ما مجبور شد از کار برکنار شود.مشت دو رویان و مزدوران باز شد و حیله نابکارانه آنها علیه نهت مقدس ملت ایران بی اثر گشت.اینک وقت آن رسیده است که از نتایج ثمر بخش مبارزات هماهنگ خودآگاهانه تر استفاده کنید و در صفوف به هم فشرده ی زبده مردان پان ایرانیست که کوشش های اساسی و ریشه دار آنها عاملی موثر در بیداری و پیروزی ملت ایران بوده است فراگیرند تا به نیروی وحدت آرماخواهان، انتقام خون شهدای روز دوشنبه ۳۰ تیر ماه را که به خاطر وطن قربانی شده اند ، از قاتلین و محرکین بازگیریم و پایه های ایران بزرگ،آزاد و آباد را بنا نهیم.

هم میهنان! شما که این همه شهید داده اید تا پیروز گردیده اید، با ما همصدا شوید و بخواهیم که دادگاه ملی به ریاست شرافتمندانه ترین فرد ملت ما دکتر مصدق و آیت الله کاشانی پیشوای مسلمانان جهان تشکیل گردد و جنایتکاران را به سزای فجایع وحشیانه خود برسانند.

ما قوام را قرین تیره روزی خواهیم کرد و تسلیم قانون خشک و بی عاطفه می کنیم.انتقام مظهر عدل الهی است.

 پیروز باد نهضت نجات بخش نهضت ایران

نیرومند باد سنگر آرمان خواهان حزب پان ایرانیست

 درود به قهرمانان ملی   افتخار بر شهدای ۳۰ تیر

 دفتر مرکزی حزب پان ایرانیست    31 تیر ۱۳۳۱

 (منيع: روزنامه ندای پان ایرانیسم، شماره ۲۹، مرداد ۱۳۳۱)

 

 

 *****

 

نامه تشکیلات حزب پان ایرانیست خوزستان به ماموران رسیدگی به واقعه ی ۳۰ تیر در اهواز

 به دنبال تشکیل هیات بازرسی برای رسیدگی به رخداد روز ۳۰ تیر در شهر اهواز، دکتر حسین طبیب در نامه‌ی سرگشاده‌ای اعلام داشت :

هیات محترم بازرسی مامور رسیدگی به واقعه‌ی سی‌ام تیر ماه اهواز

محترما در تعقیب اعلامیه ۱۲/۵/۱۳۳۱ آن هیات، مطالب زیر را به اطلاع شما می‌رساند:

۱- واقعه‌ی وحشتناک و کشتار بدون حساب اهواز، پس از برکناری قوام، صورت گرفته است.

۲- هجوم و مانور تانک در خیابان پهلوی، خارق‌العاده و نه تنها کوچک‌ترین موردی نداشته، بلکه به کلی برخلاف مقررات بوده است.

۳- تانک‌ها، مردمی را که در پیاده‌روها در کمال نظم و آرامش بوده‌اند، زیر گرفته‌اند .

۴- افرادی که برای برداشتن زخمی‌ها و کشته‌شدگان اقدام نموده‌انـد، بلافاصله مورد تعرض خشونت‌آمیز و تیراندازی نظامیان، قرار گرفته‌اند .

۵- تعداد حقیقی کشته‌شدگان این واقعه، معلوم نیست. قدر مسلم به وسیله‌ی اهالی، اجساد زیادی در نقاط دوردست و مختلف کشف شده و مقامات مربوط، ارقام حقیقی را در دسترس هیچ‌کس نگذاشته‌اند.

۶- گزارش رسمی بهداری و اعلامیه پزشک بیمارستان، به طور رسمی تایید می‌کند که عده‌ای وسیله اصابت گلوله، مقتول شده‌اند.

۷- در سایر خیابان‌های اهواز، فلکه باغ‌بلوار، باغ ملی و خیابان۲۴متری ، روی پل و نقاط دیگر، وقایع تأثرآور دیگر صورت گرفته که می‌بایست، کیفیت حقیقی آن، معلوم و روشن شود.

۸- تیراندازی با مسلسل و گلوله‌های تفنگ، تا بعد از نیمه شب ادامه داشت.

۹- مخفی نمودن جنازه‌ها در نقاط دوردست، بدون اجرای تشریفات مذهبی و قانونی و اصرار در تحویل ندادن آن‌ها به صاحبان‌شان، صرف‌نظر از آن که طبق ماده ۱۷۸ و ۲۰۴ و ۲۰۵ قانون مجازات عمومی، جرم می‌باشد، تلویحا وقوع جرم و جنایت را به ثبوت می‌رساند.

با توجه به نکات فوق و مطالب دیگر که از طرف اهالی محترم اهواز عنوان شده است، حزب پان‌ایرانیست جدا خواستار است که هیات محترم بازرسی، اجازه ندهد خون مردم بی‌گناه و شرافتمند اهواز، پایمال شود.

حزب پان‌ایرانیست می‌خواهد که هیات بازرسی با اتکا به نیروی ملت و افکار بیدار شده عمومی، بدون کوچک‌ترین محافظه‌کاری، مسئولیت بزرگ و تاریخی خود را اجرا نماید. ما مجازات خائنین و مسببین این واقعه را خواهانیم.

سرپرست حزب پان‌ایرانیست در خوزستان

دکتر سید حسین طبیب

 (منبع: ندای پان ایرانیسم، سال اول، شماره ۳۱، ۱۸ امرداد۱۳۳۱)

*****

 

اعلامیه حزب پان ایرانیست اهواز – نامه به دکتر مصدق

تشکیلات حزب پان ایرانیست در خوزستان همچنان مصراً چون همه مردم دلیر خوزستان خواستار تعقیب و مجازات قطعی مسوولین کشتار فجیع مردم میهن پرست اهواز می‌باشد در هفته گذشته از طرف دفتر سرپرستی حزب اعلامیه ای در این مورد منتشر گردید که قسمتی از آن را درج میکنم :

متن نامه شماره ۳۶۱ بتاریخ 12/5/1331

 جناب آقای دکتر مصدق نخست وزیر سربلند ایران

اکنون با نهایت تاثر در حالیکه صدها خانواده این شهرستان سوگوار و ماتم زده است به اطلاع شما می‌رسانم که در شامگاه سه شنبه بعد از ظهر سی تیرماه در اهواز وقایع خونین و ناگواری بوقوع پیوست. تانک عده زیادی را شهید ساخته گلوله های پی در پی خانوادهای بسیاری را عزادار نموده باز هم عرض می‌کنم در اهواز وقایع بسیار نامطلوبی پس از خبر برکناری قوام مزدور صورت گرفته که باید مسوولین حقیقی و مسببین آن در پیشگاه عدالت آشکار شده و به اشد مجازات برسند. ناگزیر به ذکر این مسئله قابل توجه هستم که صلاح نیست به مامورین محلی در این مورد دستور رسیدگی بفرمایید. کشف صحیح حقایق ایجاب میکند که مامورین مخصوص با اختیارات فوق العاده با انتخاب شخص جنابعالی دور از حب و بغض های فردی و خصوصی ماموریت یابند که به این مساله رسیدگی نموده و مسوولین را به کیفر اعمال خود برسانند.

 با تقدیم احترامات

 سرپرست حزب پان ایرانیست در سراسر خوزستان

 دکتر سید حسین طبیب

  (منبع: ندای پان ایرانیسم شماره ۳۲، 25 امرداد۱۳۳۱)

مزار زنده ياد هوشنگ رضيان از شهداي جوان پان ايرانيست در قيام 30 تير كه در آرامگاه “ابن بابويه” شهر ري قرار دارد

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *