کشف شهر باستانی هخامنشی در استان ماردین ترکیه

به گزارش خبرگزرای مهر شهر و آثار به جای مانده از امپراتوری هخامنشی و تمدن بابل در خرابه‌های 10 هزار ساله دارا در کنار شهر ماردین واقع در منطقه جنوب شرقی ترکیه کشف شد. باستان‌شناسان می گویند با کشف این آثار صفحه جدیدی در تاریخ امپراتوری هخامنشی ورق زده خواهد شد.
به گزارش خبرنگار مهر، در ادامه فعالیتهای کند و کاو در خرابه های باستانی دارا واقع در کنار روستای اوغوز از توابع شهرماردین واقع در استان ماردین که در جنوب شرقی ترکیه قرار دارد، آثاری مانند چتر و انواع کاشیهای حکاکی و مزین شده به اشکال حیوانات که مربوط به قرن 6 بعد از میلاد است، بدست آمده است؛ در کنار این آثار، استخوانهای مربوط به انسان بدست آمده که تخمین زده می شود حداقل سه هزار سال قدمت تاریخی داشته باشند.

به دنبال کشف این آثار، فعالیت های کند و کاو به منظور کشف شهر به جا مانده از دوران امپراتوری هخامنشی و تمدن بابل شروع شد.

استاندار ماردین توران آیواز با ارائه اطلاعاتی جامع در مورد فعالیتهای کند و کاو اخیر در این منطقه باستانی اظهار داشت: در ادامه انجام عملیات کاووش در این منطقه، سال گذشته عملیات کند و کاو در بخش دیگری از خرابه های شهر باستانی دارا شروع شد. این کند و کار در مکانی با عمق 40 متر که مردم محل به آنجا زندان می گفتند ادامه یافت و در نهایت به مکانی رسیدیم که گفته می شود در آنجا سالن تئاترسرباز و خانه های سنگی قرار دارد. پس از شروع کند و کاو به مکانهایی دست یافتیم که از انبارهای ارزاق، سلاح و قبرستانهای سنگی تشکیل شده و بنا به گفته کارشناسان این مکان ها مربوط به دوران امپراتوری هخامنشی و تمدن بابل است. با کند و کاوهای انجام شده به شهر تاریخی با خانه های سنگی دست یافتیم که هنوز بخشی از آن در زیر خاک قرار دارد.

توران آیواز استاندار ماردین گفت: برای دست یافتن به آثار 10 هزار ساله خرابه های باستانی دارا، کلیه امکانات به کار گرفته شده است.

آیواز با ارائه این اطلاعات که شهر دارا در دوران امپراتوری رم به عنوان یک شهر نظامی استفاده می شده تاکید کرد، با توجه به مخزن های آب و اشیاء بدست آمده می توان گفت که جمیت این شهر حدود صد هزار نفر بوده است.

استاندارماردین افزود: در منطقه دارا هر روز بافتهای تاریخی و کهن جدید کشف می شود به همین دلیل تصمیم داریم این منطقه را به یکی از جاذبه های گردشگری تبدیل کنیم. بدین جهت ترتیبی اتخاذ شده تا از سال آینده گردشگران داخلی و خارجی بتوانند از این شهر باستانی بازدید کنند. زیرا این شهر باستانی با دارای بودن بیش از 200 مورد جاذبه های گردشگری ظرفیتی مطلوب برای این صنعت منطقه به شمار می رود.

از سوی دیگر بنا به گفته داوود بلکی تای، مدیر فرهنگ و گردشگری استان ماردین، کند و کاو در خرابه های شهر باستانی دارا که در مساحتی به وسعت 5/1 کیلومتر مربع بنا شده از سال 1986 شروع شده است.

وی می گوید: در آخرین کند و کاو های انجام شده کاشی های مزین به اشکال مختلف، آب انبارها، حمام ها، پل ها و کانال های آب مربوط به قرن 6 میلادی و استخوان های انسان و صخره های حکاکی شده مربوط به 3 هزار سال قبل کشف شده و فعالیتهای کند و کاو در این منطقه را در سطحی وسیع تر ادامه خواهند داد.

به گفته کارشناسان با کشف آثار مذکور صفحه جدیدی در تاریخ امپراتوری هخامنشی ورق زده خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *